18 december 2019

Actualisatie beleid Internationale Samenwerking

Op 17 december 2019 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het geactualiseerde beleid voor internationale samenwerking vanaf 2020 vastgesteld. De SGP is altijd vrij kritisch over dit onderwerp. Wat is de meerwaarde voor ons waterschap/de waterschappen. Wij hebben daar vraagtekens bij. Maar in het voorstel en de notitie is toch een kentering zichtbaar. Er wordt sterker dan voorheen benadrukt dat dit beleid toegevoegde waarde moet hebben. Dat is voor ons reden geweest om nu in te stemmen.

Een agendapunt waar de SGP niet echt enthousiast over is. Het is geen kerntaak van een waterschap. In het kader van hulp aan het buitenland een keer daarvoor inzetten, dat kan nog. En uiteraard is hulp bij rampen prima. Ook betekent het natuurlijk niet dat we tegen samenwerking met ons buurland Duitsland zijn.
Maar structureel daarvoor geld inzetten, heeft ons nog nimmer blij gemaakt.

Waar wij ons in het voorstel helemaal niet in kunnen vinden, is dat we het doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Wij moeten niet aantrekkelijk zijn om in het buitenland te werken, maar om hier in eigen werkgebied mensen graag bij ons waterschap te mogen werken. Personeel aantrekken dat graag naar het buitenland wil, hoeft wat onze fractie betreft echt geen aandachtspunt te zijn in personeelsadvertenties.
Het punt om hiermee aantrekkelijk te zijn, wordt ons echt te vaak (pag. 3 en 4 wel 3 keer) genoemd.

Langjarige afspraken op dit terrein, hebben niet onze voorkeur. Maar gelukkig hebben we wel gelezen van een 4 jaarlijkse herijking. In de Deltabijeenkomst vorige week (10-12) is ons wel gebleken dat het de bedoeling is om wat gestructureerder te werken dan voorheen het geval is.
Ook hebben wij daar gehoord dat de internationale samenwerking de afgelopen jaren niet zo goed geweest is dan ons steeds voorgehouden is.

Wij hebben op genoemde avond gehoord, en in de stukken bij dit voorstel gelezen, dat we met dit onderwerp toch wat beter willen omgaan. Daarom overweegt de SGP dit beleid een nieuwe kans te geven.

In de beantwoording heeft portefeuillehouder Wijnen namens het Dagelijks Bestuur duidelijk aangegeven dat het beleid toegevoegde waarde moet hebben. Dat wordt sterker benadrukt dan voorheen. De SGP is ingenomen met deze toezegging.