6 januari 2016

Algemene beschouwingen begroting 2016

Op 4 januari jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) van het nieuwe waterschap Drents Overijsselse Delta de eerste begroting (2016) van dit waterschap vastgesteld. De meeste fracties hebben de meerjarenbegroting voor de jaren daarna voor kennisgeving aangenomen. Deze fracties, waaronder de SGP, willen zich nog niet vastpinnen op de tariefstijgingen tot 2019. Er zijn volgens ons meer fusievoordelen mogelijk.

Voor de behandeling van dit agendapunt hanteren wij de volgorde zoals die op de agenda staat. Afschrijvingsbeleid tot en met de kostentoedelingsverordening zijn van belang voor- en hebben invloed op de begroting 2016 en de meerjarenraming.

Afschrijvingsbeleid
Alle afschrijvingstermijnen zijn verlengd. Daarmee worden lagere kapitaallasten bereikt. Dat is gunstig voor de begroting en dus de tarieven.
Wanneer dat, zoals benoemd is, tot stand gekomen is na consultatie van experts, kunnen wij daar natuurlijk mee instemmen. Alleen vindt de SGP het wel frappant dat dit juist nu gedaan wordt. Dit mag er absoluut niet toe leiden dat later gezegd wordt dat wij weer zoveel extra besparingen hebben gerealiseerd door de fusie.

Beleidsnotitie weerstandsvermogen
Al eerder heeft de SGP-fractie aangegeven een weerstandscapaciteit van 1,0 mager te vinden.

Kwijtscheldingsverordening
Al een aantal jaren leggen wij er bij de vaststelling van de jaarrekening en/of bespreking van de bestuursrapportages de vinger bij dat de kosten van kwijtschelding maar blijven oplopen. Het is niet de bedoeling van de SGP om deze geheel af te schaffen, maar halveren is voor ons bespreekbaar.

(N.B. In Kieskompas hebben wij onze bedenkingen bij 100% kwijtschelding ook duidelijk beargumenteerd met een koppeling naar onze bijdrage aan de behandeling van de begroting 2014. Maar zie ook op onze website de bijdrage aan de jaarstukken 2014).

Kostentoedelingsverordening
Bij de voorbereiding van diverse noodzakelijke aanpassingen in verordeningen enz. hebben de Algemene Besturen van de waterschappen Groot Salland (WGS) en Reest en Wieden (WRW) een aantal afspraken gemaakt om o.a. de voorgestelde kostentoedeling  ter inzage te kunnen leggen.
De fractie van de SGP heeft voor het jaar 2016 ingestemd met handhaving van het ingezetenendeel op 35%. Voortzetting van de korting van 75% voor buitendijks gebouwd en ongebouwd (conform beleid WGS) kan ook rekenen op onze steun.
Bij de laatste herziening van de kostentoedelingsverordening in 2013, ingaande vanaf 2014, heeft WGS uiteindelijk alsnog besloten om geen opslag op de wegen toe te passen, hoewel zij het enige waterschap in ons land was die dit nog niet toepaste. Zou dit nu in het nieuwe waterschap nog niet gedaan worden, dan zou het tarief voor ongebouwd in het gebied van WRW nog verder stijgen dan nu al het geval is. Dat vindt de SGP onacceptabel en daarom stemt zij ermee in dat de toeslag van 100% voor openbare wegen in het gehele werkgebied van het nieuwe waterschap een feit wordt.

Tegelijkertijd is afgesproken om in 2016 voor het nieuwe waterschap de kostentoedeling opnieuw tegen het licht gehouden wordt op basis van dan beschikbare betere cijfers van het nieuwe waterschap. Steeds meer taken van het waterschap worden uitgevoerd in het belang van haar inwoners. Niet ondenkbaar is het dan dat het kostenaandeel van 35% dan verder opgehoogd moet worden richting het wettelijk maximum van 40%. In het gebied van WGS was het bij de laatste aanpassing van de kostentoedeling al duidelijk dat ruim 37% van de kosten toegedeeld zou moeten worden aan de inwoners. Omdat dit een te forse tariefsstijging tot gevolg zou hebben, is dit toen nog getemperd en op 35% vastgesteld.
Om tot een eerlijke kostentoedeling te komen, vinden wij het noodzakelijk om in 2016 hiermee verder aan de slag te gaan.

Meerjarenraming 2016-2019 en begroting 2016
Het gaat hier om de meerjarenraming 2016-2019 en de begroting 2016 die in feite niets meer en minder is dan een optelsom van deze stukken van de afzonderlijke waterschappen waaruit dit nieuwe waterschap is ontstaan. Alleen een aantal directe gevolgen van de fusie inclusief de nieuwe afschrijvingsmethodiek, zijn erin verwerkt.

De SGP heeft, net als meerdere andere fracties, gezegd akkoord te gaan met de begroting voor het jaar 2016. Wanneer er meer duidelijkheid is over de juistheid van de cijfers, zullen die meegenomen moeten worden in de bestuursrapportages voor 2016 en zal dit ook meegenomen moeten worden in een verbeterde meerjarenraming.

Vanuit de begroting 2016 worden ook de tarieven voor dit jaar vastgesteld. Daaruit komen helaas hier en daar stijgingen voort die wat de SGP betreft te fors zijn. Met de inzet van de egalisatiereserve om daarmee de tarieven te matigen, stemmen wij in voor het jaar 2016. Voor latere jaren hebben wij nadrukkelijk aandacht gevraagd om te bezien of er nog meer kostenbesparingen mogelijk zijn. Hoewel wij daar wat sceptisch over zijn, is ons toch voorgehouden dat de fusie aanmerkelijke kostenvoordelen op kan leveren. Dat willen wij dan ook graag in de cijfers terugzien, meer dan tot nu toe zichtbaar gemaakt is.

Onder dankzegging aan allen die meegewerkt hebben aan de totstandkoming van de duidelijke Begroting 2016 en Meerjarenraming 2016-2019 stemmen wij in met de programmabegroting 2016 en de daarin gehanteerde tarieven. Ook de verdeling van het programma maatschappij en organisatie over de taken watersysteemheffing (62,5%) en zuiveringsbeheer (37,5%) heeft onze instemming.
De uitkomsten van de jaren na 2016 in de Meerjarenraming 2016-2019 nemen wij op dit moment voor kennisgeving aan.