25 juni 2010

Begroting 2011 Lococensus

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 24 juni 2010 is de ontwerpbegroting 2011 van het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus besproken. TAX-i en het stoppen met meeliften van inning door Vitens komen uitgebreid aan de orde. Wij hebben een aantal kritische noten geplaatst, waar u hieronder van kunt lezen.

Ook in deze begroting wordt weer gesproken over invoering van TAX-i. Nu met ingang van 1 januari 2011. Wij hebben hierover al meerdere keren onze zorgen uitgesproken. Is er al meer zekerheid dat die datum nu wel gehaald zal worden?

Wanneer dit het beeld wordt van samenwerking, dan worden wij daar niet vrolijk van.

Verder wordt in de begroting aangegeven dat het voornemen bestaat om vanaf 2013 voor de inning van de zuiveringsheffing en ingezetenenheffing niet meer mee te liften met Vitens. Het meeliften met Vitens is voor ons op zich van ondergeschikt belang. Enerzijds is het logisch dat dit opgepakt wordt door het gezamenlijk belastingkantoor van de waterschappen (Lococensus). Dat zou naar onze mening op die wijze het meest efficiënt uitgevoerd moeten kunnen worden. Wanneer wij echter de stukken lezen, dan zou daar toch aan getwijfeld kunnen worden. De fractie van Water Natuurlijk heeft ons daarover ook een e-mail gestuurd. Wij onderschrijven een deel van de zorg die bij hen leeft. Zij schrijven ook dat er een nieuwe administratieve tijger ontstaat. Omdat Lococensus al bestaat, is dat toch niet het geval?

Wel verzoeken wij het DB om duidelijk in te gaan op de tekst van pagina 2 van dit voorstel, vooral ook op de inning zelf en de verwachte grotere inspanning, die geleverd moet worden om de heffingen te innen.

Wij willen wel de zekerheid hebben dat de inning door Lococensus efficiënter en voordeliger kan worden uitgevoerd dan wanneer het via Vitens loopt.

Waar wij verder toch een vraagteken bij zetten, is de hogere raming voor 2012 als gevolg van het niet beëindigen van het meeliften in 2012 maar in 2013. Hoe kan iets wat nu goed loopt, door het een jaar uit te stellen toch zoveel extra kosten?

Verder nog enkele opmerkingen over de begroting zelf. Op pag. 11 wordt als toelichting op de rente en afschrijvingen geschreven dat die sterk zullen stijgen door forse investeringen in het nieuw belastingpakket TAX-I en de daarmee samenhangende investering in (kantoor)software.

Als wij dat lezen, dan kunnen wij dat op zich volgen. Toch lijkt het ons zeer nuttig om een totaalplaatje te krijgen van de benodigde investeringen en de extra lasten. Op dit moment hebben wij de vrees geld te stoppen in een bodemloze put (het lijkt wel op de Noord-Zuid lijn in Amsterdam en de Betuweroute).

Op pag. 20 en 21 gaat het over de bedrijfsvoering en een aantal daaraan verbonden risico’s. Over TAX-i hebben wij het al gehad. Maar ook de huisvesting is benoemd als een risico en tenslotte de groei. Al met al zijn die signalen best zorgelijk. Zeker als wij daar ook nog een keer het mogelijk moeten vervangen van het financiële pakket Grote Beer bij komt. Vooral dat laatste is geen gering risico. Voor zover mij bekend is dat een sterk verouderd pakket. Grote Beer bestaat zelfs al niet meer, is overgenomen door Exact. Kijk bij een eventuele vervanging goed wat er in de markt te koop is. Ga niet klakkeloos weer met Exact in zee. Dat bedrijf heeft nog wel een naam, maar volgens mij zijn er inmiddels veel betere spelers op de markt.

Kortom komt het erop neer dat deze begroting diverse vragen oproept, die echt onder ogen gezien moeten worden.