26 november 2011

Begroting 2012

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 17 november jl. is de begroting 2012 en de meerjarenbegroting 2012-2016 vastgesteld. Daarbij zijn de verschillende fracties in de gelegenheid gesteld hun algemene beschouwingen uit te spreken. Hieronder leest u die van de SGP-fractie.

Na vele jaren wordt een vertrouwd gezicht gemist aan de bestuurstafel gemist. De heer Schuurman mag genieten van een welverdiende rust. Vanaf deze plaats wensen wij mevrouw De Kruijk een goede tijd toe bij Waterschap Groot Salland (WGS) en vertrouwen op een goede samenwerking.

Vorig jaar begon de aanbiedingsbrief met de constatering, dat het toen onrustige tijden waren. Nu lezen wij dat niet zo duidelijk, maar de financiële en economische situatie is vele malen ernstiger dan op dat moment. Burgers en bedrijfsleven zullen de komende jaren flink geconfronteerd worden met dalende inkomsten en stijgende lasten. Voor ons zal het dan, zeker in vergelijking met veel inwoners elders in deze wereld, nog een leven in redelijke welstand zijn.

Bestuursprogramma 2009-2012

In de aanbiedingsbrief wordt meerdere keren verwezen naar het bestuursprogramma 2009-2012. Dat is opgesteld in een tijd, toen de vooruitzichten zonniger waren dan op dit moment.

Omdat de zittingsperiode van het bestuur zeer waarschijnlijk verlengd wordt van eind 2012 tot eind 2014 is het wat ons betreft noodzakelijk om het programma hier en daar bij te stellen.

Het is gewenst  nog eens goed te kijken naar bijstelling van allerlei programma's. Wij zijn ons ervan bewust dat een groot deel van de voorgestelde tariefsstijgingen verband houdt met overdracht van taken van het Rijk naar de waterschappen, zoals de financiering van de muskusrattenbestrijding en een deel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Strengere eisen, die aan banken gesteld worden en dus ook aan de Nederlandse Waterschapsbank (NWB), hebben eveneens grote gevolgen voor de inkomsten van ons waterschap. Externe oorzaken dus, die in de voorliggende begroting kostenstijgingen en inkomstendaling tot gevolg hebben. Maar dat moet er helaas ook toe leiden, dat binnen de eigen organisatie gesneden wordt in de kosten. Aanzetten daarvoor zijn zeker gegeven. Wij delen echter niet de samenvattende beoordeling die op pagina 5 van de aanbiedingsbrief gegeven wordt. Daar staat, en wij citeren het maar even: "de urgentie van een beheerste kostenontwikkeling is toegenomen, maar is nog niet zo groot, dat gesnoeid zou moeten worden in de programma's."

Op 17 juni jl. bij de indicatieve meerjaren discussie (IMD) hebben wij als voorbeeld genoemd, dat wij toen kort daarvoor gelezen hadden dat het Waterschap Hollandse Delta hun aandeel in het HWBP, 5 miljoen euro, op een begroting van ongeveer 160 miljoen euro, opneemt in de begroting zonder grote kostenverhoging.  Toen hebben wij aangegeven, dat het wat ons betreft bij ons ook die kant op moet. Wij zijn die mening nog steeds toegedaan.

Personeelsbehoefte

Wij beseffen, dat het grote impact heeft, maar wat ons betreft, zal er bezuinigd moeten worden op de loonkosten. Dat kan meegenomen worden in een heroverweging en bijstelling van het bestuursprogramma in het voorjaar 2012. Een taakstellende opdracht tot vermindering van de loonsom met minimaal 5% moet naar onze mening gegeven worden. Dan laten wij het Dagelijks Bestuur (DB) vrij in een keuze tussen vast personeel en inhuur.

Portefeuillehouderschap i.p.v. aandachtsveldhouder

De invoering van het portefeuillehouderschap zal meer gevolgen hebben voor de DB leden dan voor ons. Toch vinden wij het een goede zaak , dat dit per 1 januari a.s. zal worden ingevoerd.

Innovatie

Wat betreft innovatie alles aan anderen over laten, is voor ons niet de goede weg. Een viertal opties wordt genoemd. Wij moeten kiezen voor innovaties, die op het gebied van de kerntaken van WGS liggen. Zij moeten op een redelijke termijn financieel voordeel opleveren of bijvoorbeeld betere zuiveringsresultaten of energiebesparing opleveren. Zeker in deze mindere tijden is er geen ruimte om te gaan experimenteren met gemeenschapsgeld, wanneer de zojuist genoemde voordelen niet haalbaar zijn. Het gekozen uitgangspunt mag dus wat ons betreft wel iets genuanceerd worden.

Communicatie

Het is een goede zaak dat de budgetten voor communicatie in 2011 en 2012 naar beneden zijn bijgesteld. Projectcommunicatie uitbreiden is goed, maar hoewel in het bestuursprogramma veel aandacht gevraagd is voor educatie, mag dat wat ons betreft heroverwogen worden.

Internationale samenwerking

Tijdens de IMD op 17 juni jl. was een flink deel van het AB voorstander van een heroverweging van de internationale samenwerking. Toch lezen wij nu dat als uitgangspunt gekozen is om voort te gaan op de ingeslagen weg. Wat betreft de SGP kiezen wij voor versobering van deze internationale samenwerking. Dit is geen kerntaak voor WGS.

Samenwerking of fusie

Meerdere keren hebben wij al aangegeven geen voorstander te zijn van een fusie. Dat is onze mening nog steeds. Samenwerking prima, fusie nee! Een fusie zal op korte termijn ook zeker niet leiden tot kostenbesparing. Dat hebben ons diverse fusies en herindelingen in den lande wel geleerd.

Wij roepen op om echt werk te maken van intensivering van samenwerking om daarmee voordelen te behalen op het gebied van inkoop, zoveel mogelijk gebruik maken van dezelfde programmatuur enz. Wanneer wij lezen dat er ook met ad hoc samenwerkingsverbanden nog een substantiële besparing is te bereiken, dan moet dat zo snel mogelijk opgepakt worden.

Versobering/vertraging Kader Richtlijn Water (KRW)

Waar wij niet in strijd komen met landelijke of Europese regelgeving, is voor ons de keus eenvoudig. De druk op de tarieven is fors en daarom kiezen wij voor uitstellen/vertragen tot 2027 daar waar het kan.

Lococensus-Tricijn

De bijdrage aan Lococensus-Tricijn was te rooskleurig in de vorige meerjarenbegroting en zal nu vanaf 2014 € 300.000 meer gaan kosten. Over dit gemeenschappelijk belastingkantoor zijn wij nog niet zo positief. Wij hebben al een aantal keren gehoord, dat zij de belastingheffing graag van gemeenten willen overnemen. Enige tijd terug hebben wij echter vernomen, dat zij dan nog niet de gehele heffing en invordering overnemen. Hondenbelasting, toeristen- en forensenbelasting bijvoorbeeld, zal volgens mijn informatie bij de gemeenten blijven. Dat betekent, dat zij nog een belastingpakket moeten hebben. Ik heb informatie gekregen, dat bijvoorbeeld de gemeente Apeldoorn daarom juist het tegenovergestelde zegt tegen de waterschappen. Kom maar naar ons, het is eenvoudig voor ons om er een paar heffingen bij te doen. De basisgegevens, zoals het verzamelen van de WOZ gegevens blijft toch bij de gemeenten.

Ook mijn gemeente (Staphorst) is na een aantal gevoerde gesprekken nog zeer terughoudend om aan te haken bij Lococensus-Trijcijn. Zij ziet absoluut geen voordelen in overdracht van taken aan Lococensus-Tricijn.

Is het DB op de hoogte van geluiden, zoals die bijvoorbeeld uit Apeldoorn komen?

Als meerdere gemeenten zo gaan denken, moeten wij heel terughoudend zijn om met Lococensus-Tricijn onomkeerbare stappen te zetten, ook op het gebied van bijvoorbeeld centrale huisvesting.

Tariefontwikkeling 2012-2016

Op pag. 23 van de aanbiedingsbrief wordt inzicht gegeven in de tariefontwikkeling van 2012-2016. Hoewel wij heel goed beseffen, dat het financieel weinig uitmaakt op de begroting van WGS, verbaast het ons dat de tarieven voor natuur de meeste jaren minder stijgen dan de andere categorieën. Wat kan daarvan de reden zijn?

Voorzitter, wij hebben een keus moeten maken uit de onderwerpen om iets van te zeggen om in de buurt te blijven van de beschikbare tijd. Ook voor het komende jaar wensen wij zowel DB, AB als het personeel Gods zegen, kracht en gezondheid toe bij alle arbeid.