16 september 2011

Begroting 2012 GBLT

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 15 september 2011 is de ontwerpbegroting 2012 van het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT) besproken. Van de fusie van Lococencus en Tricijn kun je nog weinig voordelen lezen in deze begroting. Voor 2012 wordt een lagere bijdrage begroot, maar 2013 zou al weer stijgen. De SGP blijft GBLT kritisch volgen.

Positief is in elk geval dat de bijdrage voor WGS aan Lococensus-Tricijn voor 2012 € 136.000 lager begroot wordt dan voor 2011. Maar tegelijk worden wij al weer gewaarschuwd voor een hogere bijdrage vanaf 2013. Wij willen graag voordelen zien van de fusie, maar die zijn naar onze overtuiging op dit moment nog maar beperkt.

Een paar punten die van groot belang zijn, willen wij toch even noemen.

• Uiteraard Tax-i. Invoering daarvan is uitgesteld en nu is er een aanbesteding geweest voor een nieuw belastingpakket. Wij dringen er sterk op aan, dat ook het nieuwe pakket geen molensteen weer wordt. Is dat, voor zover wij het nu kunnen voorzien, voorkomen? Zo ja, kunt u daar kort iets van zeggen?
    Het bevreemdt ons trouwens nog steeds, dat nu gekozen wordt voor een ander pakket en te zijner tijd toch Tax-i. Als het pakket, wat nu aanbesteed is, goed werkt, waarom op termijn dan toch Tax-i. Volgens ons werkt dat efficiency niet echt in de hand.

• In de nadere toelichting kunnen wij op een aantal plaatsen lezen, dat het gescheiden optrekken (in Zwolle en Harderwijk) inefficiënt is. Voor het goed functioneren zal toch gedacht moeten worden aan een gezamenlijke locatie. Wij lezen er wel iets van, maar hoe concreet is men daar al mee bezig?

• Het binnenhalen van gemeenten voor dienstverlening op het gebied van belastingen. Wij lezen daarover hoopvolle berichten, maar zoals wij al eerder hebben aangegeven moet Lococensus-Tricijn dan wel opschieten. Wij vrezen anders dat men te laat is. Gemeenten zijn nu op velerlei terreinen bezig om zich te heroriënteren.

Verder willen wij op dit moment niet teveel van zeggen. Hoewel het niet past al te pessimistisch te zijn, willen wij graag eerst de daadwerkelijke voordelen van de fusie zien en dan geloven. Daarbij wensen wij directie, bestuur en medewerkers veel succes toe.