15 november 2012

Begroting 2013

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 15 november jl. is de begroting 2013 en de meerjarenbegroting 2013-2017 vastgesteld. Daarbij zijn de verschillende fracties in de gelegenheid gesteld hun algemene beschouwingen uit te spreken. Hieronder leest u die van de SGP-fractie.

Algemene beschouwingen begroting 2013

Vorig jaar begonnen wij onze algemene beschouwingen dat de financiële en economische situatie ten opzichte van het jaar daarvoor nog veel ernstiger was geworden. Helaas zien wij ook nu nog geen verbetering. En ook de plannen van de nieuw aangetreden regering zullen ons allen diep raken, alhoewel het op dit moment erop lijkt dat men de gevolgen van beoogde plannen totaal niet kan overzien.

Hoewel het niet gebruikelijk is in een waterschap om grote principiële betogen te houden, is er wel een oorzaak aan te wijzen. Gods Woord zegt ons duidelijk dat wie Hem verlaat smart op smart heeft te vrezen. Wij denken dat het goed zou zijn voor héél ons land en volk wanneer wij weer zouden gaan leven naar Zijn wetten en inzettingen.

Regeerakkoord VVD-PvdA Bruggen slaan

In het nieuwe regeerakkoord lijkt het voortbestaan van de waterschappen weer enige tijd verzekerd te zijn. Maar Rutte 2 wil wel een opschaling naar 10 tot 12 waterschappen bevorderen. Jammer, en wat de SGP-fractie betreft, wordt dat geen werkelijkheid. Onderzoeken wijzen uit dat opschaling in het openbaar bestuur per saldo meer kost voor de belastingplichtigen. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo)  is in het kader van de door het nieuwe kabinet Rutte beoogde forse opschaling van gemeenten deze dagen met een tussentijds bericht gekomen over nog lopend onderzoek naar lasten bij heringedeelde gemeenten. Het wordt alleen maar duurder voor de inwoners.

Bij waterschappen zal het niet veel anders zijn. Daarom blijven wij bij ons standpunt, samenwerken prima, fusie nee.

Herijking bestuursprogramma

In onze vergadering van 28 juni jl. is het bijgestelde bestuursprogramma vastgesteld. Wij gaan daar nu niet weer uitvoerig op zin. Alleen nog even de vraag of er nog nieuwe ontwikkelingen te melden zijn met betrekking tot de SLIK-installatie en overleg met de Isala klinieken.

Tariefontwikkeling watersysteembeheer

Voor een huishouden is de tariefontwikkeling, gelet op alles wat op ons afkomt, heel gematigd te noemen. Maar wij hebben het wel vaker aangegeven, dat wij er moeite mee hebben dat de stijgingen voor de verschillende categorieën zo uiteenlopen. Voor 2013 vinden wij de veel hogere stijgingen voor gebouwd en ongebouwd, ten opzichte van de huishoudens en natuur, te veel uit de pas lopen. Voor gebouwd geldt dat trouwens ook voor de jaren daarna.

Ziet het DB geen mogelijkheden om dat evenwichtiger over alle categorieën te verdelen?

Wij hebben even gekeken op de website van onze buren Reest en Wieden en zien daar een tariefsvoorstel dat beter in balans is, namelijk variërend van + 3,9% tot + 6,6%.

Overigens viel ons toen op dat de programmabegroting van hen ook veel professioneler en beter leesbaar oogt dan die van ons. Is het Dagelijks Bestuur (DB) ook bekend met de opzet van hun programmabegroting? Het lijkt mij dat wij dan nog wel een paar slagen te maken hebben.

Tariefontwikkeling zuiveringsbeheer

Om niet steeds langer met een negatieve reserve zuiveringsbeheer te worden geconfronteerd, wordt nu een kleine verhoging van 1,2% in 2013 en 2014 voorgesteld voor de tarieven van zuiveringsbeheer. Wij kunnen daar mee instemmen.

Wordt deze verwachting echter nog uitgesproken na de calamiteit in Raalte?

Ontwikkelingen in beleid stedelijk water

Wij lezen (op blz. 11 )dat het overnemen van stedelijk water aantrekkelijker gemaakt wordt. Wat is de reden van deze beleidsaanpassing? Is dat financieel ook aantrekkelijk voor het waterschap?

Maatregelen en nieuw projecten meerjarenbegroting Zuiveringsbeheer

Op pag. 23 lezen wij dat voor optimalisatie slibbedrijf RWZI Raalte t/m 2017 een bedrag geraamd wordt van € 3.400.000. Wij nemen aan dat daarmee wel een pas op de plaats gemaakt wordt totdat besloten is over hoe verder met Raalte. Klopt dat?

Voorzitter, wij hebben enkele punten uitgelicht in deze algemene beschouwingen. Ook voor het komende jaar 2013 wensen wij zowel DB, AB als het personeel Gods zegen, kracht en gezondheid toe bij alle arbeid. Onze gedachten zijn dit keer in het bijzonder bij het personeel, omdat velen een onzekere periode tegemoet gaan als gevolg van de door te voeren reorganisatie. Wij hopen dat ook zij in de nieuwe organisatie hun bijdrage aan WGS mogen leveren en zich daarin welbevinden.