21 november 2014

Begroting 2015

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 20 november jl. is de begroting 2015 en de meerjarenbegroting 2015-2019 vastgesteld. Daarbij zijn de verschillende fracties in de gelegenheid gesteld hun algemene beschouwingen uit te spreken. Hieronder leest u die van de SGP-fractie.

Enkele weken voor een spannende vergadering over het wel/niet zelfstandig blijven van het Waterschap Groot Salland (WGS) mogen wij onze algemene beschouwingen bij de begroting 2015 houden. Meteen ook de laatste begrotingsbehandeling van dit Algemeen Bestuur in deze samenstelling. Veel is er veranderd in de bijna zes jaar dat wij deel mogen uitmaken van dit bestuur. Meerdere keren is ook al gesproken over een eventuele fusie. Dat is gelukkig nog steeds afgewend. Wij gaan daar nu niet verder op in omdat dit bij leven en welzijn op 3 december a.s. in een aparte vergadering op de agenda staat.

In de afgelopen jaren zijn mede op aandringen van onze fractie diverse stappen ondernomen om de kosten beheersbaar te houden. De afgelopen tijd is bijvoorbeeld verder gewerkt aan de uitvoering van de reorganisatie Sober & Slim. De resultaten daarvan worden ook zichtbaar in de voorliggende (meer)jarenbegroting. Ondanks forse bedragen die de waterschappen, en zeker ook Groot Salland, moeten bijdragen aan het nieuwe Hoog Water BeschermingsProgramma (nHWBP), kunnen de tariefsstijgingen nog enigszins in de hand gehouden worden. Maar natuurlijk mag niet ongenoemd blijven dat tariefsstijgingen van 3 tot ruim 4,6% voor de komende vijf jaar nog steeds vrij fors zijn. Wij vinden daarom dat goed aan de belastingplichtigen uitgelegd moet worden dat dit mede komt door het afschuiven van taken van het Rijk naar de waterschappen zonder er voldoende geld bij te doen.

• Deelt het Dagelijks Bestuur (DB) deze mening?

De medicijnresten in het oppervlaktewater zijn voor WGS een actueel thema. Maar niet alleen voor ons. Dat zal toch spelen bij alle waterschappen?

• Zijn er bij ons nog ontwikkelingen op dit gebied te melden?

• Hoe loopt de proef in Deventer?

Op meerdere plaatsen wordt de Beheer en Onderhoudsvisie (B&O-visie) aangehaald. Daar is in commissieverband ook aandacht aan geschonken. Lang niet overal wordt de werkwijze volgens deze visie enthousiast ontvangen. Het is goed dat er een uitgebreide evaluatie komt. Wij zijn van mening dat voorzichtig omgegaan moet worden met rigoureuze aanpassing/vermindering van het onderhoud. Met een toename van extreme buien dienen wij voor alles te zorgen voor het voorkomen van langdurige wateroverlast op landerijen. Uiteraard geldt dit ook voor bebouwde oppervlakten met mogelijk grote economische schade. Extensivering van onderhoud leidt meer dan eens tot grote drama's. Terecht schrijft u daarom zelf op pag. 11 van de meerjarenbegroting dan ook dat extensief onderhoud niet zonder risico's is. Ook dat het niet mag leiden tot overschrijding van de geldende overlastnormen. Laten wij dat inderdaad goed in gedachten houden.

Tenslotte willen wij nog noemen de hogere exploitatiekosten die daaraan verbonden zijn. Ons advies is toch om te proberen de aanliggende eigenaren er meer bij te betrekken en samen naar gedragen oplossingen te zoeken. Niet onmogelijk is dat zij dan ook bereid zijn om mee te werken en te helpen bij het realiseren van besparingen.

Wanneer verwacht u de herijkte B&O visie door ons AB te laten vaststellen?

De komende jaren zullen investeringen in het kader van het nHWBP grote invloed op onze kosten hebben en nog meer op de inzet van ons personeel.

• Kunnen wij er van uit gaan dat de organisatie er klaar voor is om deze taken adequaat op te pakken?

Op pag. 19 wordt geschreven dat WGS de komende jaren vorm wil geven aan het concept van de 'meerlaagsveiligheid'. Het concept op zich ondersteunen wij zeker.

• Kan het DB nog wat concreter aangeven wat dit voor WGS betekent?

In het programma Zuiveringsbeheer wordt een aantal keren geschreven dat in de meerjarenbegroting geen rekening gehouden is met omvangrijke extra maatregelen voor stikstof- en fosfaatverwijdering en ook niet voor extra maatregelen vanwege klimaatverandering. Wellicht dat in het Integraal Zuiveringsplan (IZP), dat momenteel opgesteld wordt, daar wel op ingegaan wordt.
Het is mooi dat wij de tarieven voor het zuiveringsbeheer tot en met 2017 met de huidige inzichten niet hoeven te verhogen en dat zelfs de negatieve reserve per eind 2014 al is omgebogen naar het gewenste niveau. Toch hebben wij enkele vragen:

• Momenteel worden wij volgens ons vaak aangeduid als een middenmoter wat betreft technische resultaten en een relatief laag tarief. Kunnen wij de eerder genoemde maatregelen nemen zonder forse tariefsverhogingen?

• Als wij kennis nemen van artikelen over zuiveringen bij andere waterschappen, krijgen wij nogal eens de indruk dat anderen technisch verder zijn dan wij. Kunt u hier eens wat nader op ingaan?

Voorzitter, volgens mij is onze spreektijd om.

Wij willen allen, zowel DB, AB als het personeel, met allen die hen lief en dierbaar zijn, Gods onmisbare zegen, de kracht en gezondheid toewensen bij onze arbeid nu en voor het begrotingsjaar 2015.

De VVD-fractie heeft nog een motie voorbereid waarin de zorg wordt uitgesproken over het beeld dat de jaar op jaar stijgende uitgaven en tarieven vertoont. Het Dagelijks Bestuur werd daarin opgeroepen om uiterlijk bij de behandeling van de Kadernota/het Financieel MeerjarenPerspectief (FMP), dus medio 2015, te komen tot een vermindering van de uitgaven die de te verwachten tariefstijging in de komende jaren zoveel mogelijk beperkt. De SGP heeft die motie mede ondertekend. Een derde handtekening onder de motie was echter niet te krijgen van één van de andere fracties, waardoor deze motie helaas niet ingediend kon worden.