28 juni 2017

Begrotingsbrief 2018-2021

Op 27 juni jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) het financiële richtinggevend kader voor de jaren 2018-2021 vastgesteld. Verder hebben we kennis kunnen nemen van de diverse stukken die daaraan ten grondslag liggen. Het Dagelijks Bestuur (DB) heeft opdracht gekregen om een tariefsvariant (B) uit te werken die voor de meeste categorieën een kleine daling laat zien.

Nadat we het verleden en het heden hebben besproken, komen we ook nog tot de toekomst.

Voor de derde keer lezen wij nu ook al over het lager vaststellen van het investeringsbudget (naar € 50 miljoen). Als het goed is, hebben we daar door antwoorden van het DB een helder(der) beeld bij gekregen.

Onder aan pag. 1 van dit voorstel lezen we dat voorgesteld wordt ook een besluit te nemen over financiële effecten middels een begrotingswijziging. Hoe moeten wij dat precies lezen, ook in relatie tot punt 4 (niet op voorhand anticiperen op de te verwachten financiële effecten van beleidsaanpassingen)?

Gelet op de uitkomsten van de jaarrekening 2016, de eerste bestuursrapportage 2017 stemt de SGP van harte in met het uitwerken van de tariefsvariant B (meeste categorieën een lichte daling van tarieven) uit de begroting 2017. De stand van de egalisatiereserve biedt daarvoor naar onze mening de ruimte.

Wij kunnen instemmen het uw voorstel en hebben kennisgenomen van de stukken genoemd onder punt 5 van dit agendapunt.