1 maart 2017

Beleid inrichting, beheer en onderhoud watersystemen

Op 28 februari jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het voorstel van het Dagelijks Bestuur (DB) om de ambities en kaders voor het nieuwe beleid van beheer en onderhoud  van onze watergangen. Ook hebben we kennis kunnen nemen van de richting waarin het DB verder gaat om het uit te werken met het daaraan gekoppelde vervolgproces.
Met zo'n gevarieerd gebied zijn verschillende werkwijzen noodzaak. Maak ook gebruik van de gebiedskennis die bij de mensen, niet alleen ons personeel, aanwezig is. Opnieuw hebben wij benadrukt dat volop aandacht voor de maaifrequentie absoluut noodzakelijk is.

Dit betreft een onderwerp waar al veel over gesproken is, ook in het voormalige waterschap Groot Salland. We waren bezig met gewenste aanpassingen naar aanleiding van de evaluatie van de Beheer- en Onderhoudsvisie. Toen kwam er nadrukkelijk bij de noodzaak om de werkwijzen van de beide voormalige waterschappen op elkaar af te stemmen.

Het is duidelijk dat we, in een zo gevarieerd gebied als we hebben in het nieuwe waterschap, niet met één werkwijze kunnen volstaan. Terecht dat er dan ook gestreefd wordt naar maatwerk, binnen gestelde kaders. Geen dictaten van bovenaf, maar proberen in samenspraak met de omgeving te komen tot bij en door  velen gedragen beheer en onderhoud. We gaan voor groot draagvlak, maar zullen ons helaas ook moeten realiseren dat we hoogstwaarschijnlijk niet iedereen tevreden kunnen stellen.

Beheer en Onderhoud Op Maat (BOOM) is voor de SGP een prima uitgangspunt. Verschillende opties voor afvoer en/of verwerking van het maaisel dienen goed te worden onderzocht. In de afgelopen tijd is duidelijk gebleken dat dit in elk geval in het gebied van voormalig Groot Salland een stevig knelpunt is.

In de genoemde kaders voor de verdere uitwerking kan de SGP zich goed vinden. Toch benoemen we even specifiek (hebben we vaker aandacht voor gevraagd) dat de maaifrequentie goed gevolgd moet worden. Dat kan niet altijd volgens het boekje afgewerkt woren. Wij willen een goede doorstroming van het water hebben en houden om waterafvoer in tijden van overvloedige neerslag niet te belemmeren door sterk begroeide wateren.