6 februari 2015

Beleid Inrichting en beheer waterberging landelijk gebied

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 5 februari jl. is de beleidsnota 'Naar goed gebruik - Beleid inrichting en beheer waterberging landelijk gebied' vastgesteld. Intentie hiervan is om te komen tot terugdringing van de kosten van waterberging. De nog aan te leggen noodzakelijke extra waterberging zou anders veel te zwaar op de begroting gaan drukken. In de afgelopen tijd is daar door meerdere fracties op aangedrongen.

Een hele mooie nota is ons hiervoor gepresenteerd bij de stukken. Er wordt ook heel veel in geschreven. Maar laten wij wel het hoofddoel van dit onderwerp goed in het oog houden. Dat is in elk geval wat de SGP betreft:

• Creëren van meer waterberging;
  • Daarvoor zo min mogelijk kostbare landbouwgrond onttrekken aan de agrarische bedrijfsvoering;
  • Niet natuurontwikkeling moet het eerste doel zijn. Dat gevoel bekroop ons wel wat toen wij het beleidsstuk doorgelezen hadden;
  • Houdt goed grip op niet alleen de kosten van verwerving en inrichting van extra waterberging, maar let ook echt op de jaarlijkse exploitatiekosten.
    Het doel om de kostenstijging voor waterberging af te vlakken, onderschrijft de SGP dus zeer zeker.

Het staat ook wel in dit stuk dat men bij de aanleg van meer waterbergingen samen wil werken met anderen. De SGP vindt dat uitermate belangrijk. En dan niet teveel voorwaarden vooraf stellen. Laat ieder die geïnteresseerd is volop ideeën kunnen inbrengen en waardeer dat ook. Dan kun je wellicht hele creatieve zaken tegemoet zien.

De kosten van waterbergingen, en dan vooral de jaarlijkse exploitatiekosten, komen steeds zwaarder te drukken op de begroting. Waar wij in het bijzonder nu al de nadruk op willen leggen is een waterberging met bosaanplant. Mogelijk dat dit inderdaad op de korte termijn aantrekkelijk is. Maar is het dat ook wanneer te zijner tijd een grote inspanning geleverd moet worden om alles te kappen? Daar zetten wij wel een paar vraagtekens bij. Fractievolger Arie den Uijl heeft daar ook nadrukkelijk aandacht voor gevraagd tijdens de excursie van de commissie Kwantiteit. Niet alleen kappen is belangrijk, maar vooral ook dunnen. Ga je niet dunnen, dan moet je veel vaker zagen en dat leidt weer tot hogere kosten.

.In de stukken lezen wij ook van proeven met waterbergingen met een teeltlaag die bemest mag worden. Zijn er waterschappen die hier al ervaring mee hebben? Zo ja, kunt u daar iets meer van zeggen?

We hebben ook gelezen van evaluatie aan het einde van de beleidsperiode (2020), of indien nodig eerder. Prima om uitgebreid te evalueren op enig moment, maar ons advies is wel om regelmatig te delen wat de resultaten tot een bepaald moment zijn. Indien noodzakelijk kan dan altijd eerder bijsturing plaatsvinden.

Hier en daar hebben wij dus wel wat kanttekeningen, maar de intentie om de kosten van waterbergingen terug te dringen, onderschrijven wij.