11 februari 2015

Beleid stedelijk waterbeheer

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 5 februari jl. is de notitie "Water Raakt" behandeld. Daarmee is het beleid op hoofdlijnen vastgesteld voor het beheer van stedelijk water. Deze notitie is door een aantal waterschappen gezamenlijk vastgesteld. Dat geeft duidelijkheid, in het bijzonder ook voor gemeenten die met meerder waterschappen te maken hebben. Van groot belang is verder dat hiermee gemeenten vanaf nu geen bijdrage meer krijgen van het waterschap voor aanleg van waterbergingen in nieuwbouwplannen. Uiteraard worden hierover reeds gemaakte afspraken nagekomen.

Het is goed om te lezen dat deze nota door de waterschappen in Rijn-Oost gezamenlijk is opgesteld. Dat geeft duidelijkheid naar gemeenten die in het werkgebied van meerdere waterschappen vallen.

We hebben gelezen dat "Water Raakt" ook de basis is van het stedelijk waterbeleid binnen het ontwerp waterbeheerplan 2016-2021 in Rijn-Oost. Dat plan ligt nu ter inzage. Stel dat daar toch nog meerdere inhoudelijke bezwaren komen met betrekking tot het beleid stedelijk water. Hoe kan daar nog rekening mee gehouden worden wanneer wij vandaag deel A van de notitie "Water Raakt" vaststellen? Wordt dat ondervangen doordat in het voorstel staat "het beleid op hoofdlijnen vaststellen"?

Voor WGS is het gezamenlijk beleid op hoofdlijnen zoals het nu ook al gehanteerd wordt, behalve het kostenveroorzakersbeginsel. Dat kan voor de gemeenten een hele omslag worden. Toch zijn wij van mening dat dit eerlijk is. Bij de aanleg van nieuwe woongebieden zullen gemeenten rekening moeten houden met geldende regelgeving. Wel vragen wij aandacht voor overleg met de andere partijen om tot acceptabele invulling te komen voor alle hierbij betrokken partijen. Want gemeenten moeten het dan wel in de grondexploitatie opnemen en omslaan in de grondprijs per m2.

We hebben gelezen dat de bestaande afspraken worden nagekomen. Dat lijkt als een absolute voorwaarde wil je een betrouwbare partner zijn én blijven. Wel schrokken wij van de hoogte van het bedrag (€ 3,3 miljoen) voor al gedane toezeggingen. Gelukkig lezen wij dat daarmee rekening gehouden is in de begroting. Maar wat wij wel jammer vinden dat daar voor ons, voor zover wij weten, weinig van te lezen valt in de begrotingen.

In de reactienota staan heel wat positieve opmerkingen over de nota. Dat is goed om te lezen. Het is ook een mooi compliment aan de opstellers van deze nota.

De SGP stemt in met vaststellen van de notitie "Water Raakt" op hoofdlijnen, heeft kennis genomen van de maatregelentabel en stemt in met intrekking van de nota "Leven met Water in stedelijk gebied" inclusief intrekking van de bestaande bijdrageregeling voor de aanleg van nieuw stedelijk water. Vooral dit laatste is voor Waterschap Groot Salland een heel belangrijk onderdaal van dit voorstel.