18 februari 2011

Beleidskader recreatief medegebruik

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 17 februari 2011 is het beleidskader recreatie medegebruik vastgesteld. De SGP heeft volkomen begrip voor de huiver die hiervoor bij veehouders bestaat. Alleen wanneer fietsers en wandelaars zich aan de gestelde regels willen houden, stemmen wij in met dit medegebruik.

Het recreatief medegebruik is en blijft een onderwerp dat spanningsvelden oplevert. Burgers, die wandelen of fietsen, willen ook wel eens gebruik maken van eigendommen van het waterschap. En boeren zien dit met argusogen op hen afkomen. Dat zien wij ook aan de uiterst kritische geluiden op ons eerder behandelde punt (16 september 2010) om het recreatief medegebruik uit te breiden.

Veeboeren zijn uiterst beducht voor de besmettelijke ziekte (neospora) die flinke schade op hun bedrijven tot gevolg kan hebben (op een gemiddeld melkveebedrijf tot ca. € 5.600 per jaar, aldus een bericht op de website van de Gezondheidsdienst voor Dieren begin 2010).

Een dader achterhalen wordt heel moeilijk als een veehouder getroffen wordt door deze ziekte onder zijn rundvee. Daarom moet er een heel goed handhavingsplan komen.

Ook vragen wij u om hiervoor geen waterschapsgelden van enige omvang voor beschikbaar te stellen. Komen er van bewoners(groepen) of instanties aanvragen voor openstelling, dan dienen zij de daarvoor te maken kosten te betalen.

In de stukken wordt de in september vorig jaar gevraagde evaluatie toegezegd. Dat is ook voor ons van essentieel belang.

Wij staan niet te juichen bij dit voorstel, maar zoals het nu wordt vormgegeven, gaan wij akkoord.