28 juni 2012

Bestuursprogramma en Financieel Meerjarenperspectief

Bestuursprogramma en Financieel meerjarenperspectief

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 28 juni 2012 is een herijking van het bestuursprogramma vastgesteld. De reden daarvoor is een verlenging van de zittingsduur van het huidige AB. Het gewijzigde bestuursprogramma is ook de basis geweest voor het nieuwe financieel meerjarenperspectief.

In goede harmonie hebben alle fracties mogen meedenken over aanpassingen van het vastgestelde bestuursprogramma. Met name tegenover de fracties die in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd zijn, willen wij daarvoor onze erkentelijkheid uitspreken.

Enerzijds door de verwachte verlenging van onze zittingstermijn, maar anderzijds ook door de financiële ontwikkelingen werd de noodzaak van herijking ingezien. Ook de motie van de ChristenUnie, VVD en SGP, hoewel verworpen, heeft het DB toch opgevat als een signaal dat wij de financiële verwachtingen tegen het licht moesten houden.

Met het stuk dat nu voorligt, stemmen wij in, vooral ook omdat de tariefsontwikkeling toch een stuk gematigder is dan eerder verwacht werd.

Wij lezen in het financieel meerjarenperspectief o.a. ook van een nieuw afgesloten CAO die nog niet op de nullijn zit. Zoals bekend, heeft het Rijk ook bij gemeenteambtenaren geadviseerd om de nullijn aan te houden, maar over die CAO was nog een principeakkoord gesloten voordat het Lenteakkoord is vastgesteld. De CAO voor de waterschappen zit ruim daarna. Levert dat geen problemen met het Rijk op?

Scherp blijven letten op de tarievenontwikkeling blijft ons devies. Zou dat onverhoopt toch nog weer hoger uitkomen dan nu gedacht wordt, dan zal eerst verder gekeken moeten worden naar meer besparingen en niet naar extra stijging van de tarieven.

Wij hebben wel zorg over het steeds later realiseren van een algemene reserve van 1,5 miljoen euro voor Zuiveringsbeheer. Nu lijkt het al eind 2017 te worden. De provincie wijst in haar brief van 22 mei jl. daar ook op. Al 2 jaar maken wij onze verwachting niet waar. Misschien toch een keer nodig om in 2013 én 2014 een kleine stijging door te voeren of een nog wat grotere stijging in 2013.  Het maar blijven werken met een negatieve reserve is een slechte zaak.

Met deze enkele kanttekeningen akkoord met uw voorstel.