30 juni 2015

Bestuursrapportage 2015-1

In de vergadering van 25 juni jl. heeft het  Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de eerste bestuursrapportage over de periode tot en met maart 2015. Ontwikkelingen in april en mei 2015 met grote invloed voor het jaar 2015 zijn ook meegenomen. Grote afwijkingen worden op dit moment nog niet verwacht. Wel zijn er natuurlijk extra, incidentele kosten die het gevolg zijn van de voorgenomen fusie met Waterschap Reest en Wieden.

Het is een goed leesbaar stuk dat over vele onderwerpen heldere informatie verschaft. Toch even een paar opmerkingen.

Op pag. 19 en 20 wordt het een en ander geschreven over de fusiekosten. Natuurlijk begrijpen wij dat een fusie in elk geval eerst kosten met zich mee brengt. Misschien is het wel de bedoeling, maar te zijner tijd willen wij graag een totaaloverzicht hebben van de kosten die in verband met de fusie gemaakt worden. Kunt u dat toezeggen?

Op pag. 22 en 23 staat het overzicht van lopende investeringen. Helaas is dat lastig te lezen. Daar zou nog wat op gevonden moeten worden. Toch heb ik er wel uit op kunnen maken dat er op pag. 22 nogal wat roodgekleurde vakken staan onder de kolommen 'Tijd' en 'Geld'. En op pag. 23 zelfs ook onder 'Scope & Kwaliteit'.

Op pag. 28 lezen wij dat Aqualysis bezig is de mogelijkheden van een bedrijfsvoering-organisatie te verkennen. Misschien heb ik niet altijd goed opgelet, maar dat was voor mij echt nieuw. Is daar wel ooit iets over meegedeeld? Zo nee, dan vinden wij het niet juist daarvan nu kennis te nemen via deze bestuursrapportage.

Op pag. 32 is te lezen dat de gemeente Zwartewaterland niet overtuigd is van nut en noodzaak overdracht stedelijk water. Toch schrijft u dat u verwacht dat overdracht in 2015 zal plaatsvinden. Wellicht dat hetgeen daar geschreven staat al weer de situatie is van enkele maanden terug. Wat is de verwachting nu?

Op pag. 34 wordt o.a. geschreven over het koploperproject Genemuiden-Hasselt. Er moet daar wat gebeuren, maar waarschijnlijk minder dan eerst gedacht. Er zal naar verwachting een vertraging optreden van 9 tot 12 maanden. Kunnen wij er van uitgaan dat er geen gevaar is voor het achtergelegen gebied?

Op pag. 46 lezen wij dat er helaas nog weer een zorgpunt is bij de voortgang van de planning bij het project Ruimte voor de Rivier Zwolle. Weer loopt de aannemerscombinatie achter op de afgegeven planning. U zult er ongetwijfeld bovenop zitten, maar is te verwachten dat de achterstand op korte termijn ingelopen kan worden?