28 juni 2017

Bestuursrapportage 2017 - 1

 

Op 27 juni jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis kunnen nemen van de eerste bestuursrapportage 2017. Het financieel resultaat lijkt ook voor 2017 veel minder negatief uit te komen (€ 1 miljoen negatief terwijl € 5 miljoen negatief was begroot). Positief is verder dat verwacht wordt dat 90% van de afgesproken 88 projecten gerealiseerd worden.

Na behandeling en vaststelling van de jaarrekening 2016 komen we nu bij het lopende jaar en ook dat ziet er gunstig uit. Als wij zien dat januari t/m april 2017 al € 4 miljoen minder slecht uitkomt, verwachten wij dat 2017 ook zeker niet negatief zal eindigen.

Daarbij vinden wij het  positief dat 90% van de afgesproken 88 projecten naar verwachting gerealiseerd zal worden.

Is dit nu niet een uitkomst die een begrotingswijziging rechtvaardigt, zoals bij de jaarstukken 2016 door de accountant is geadviseerd? De SGP zou het een goede zaak vinden wanneer dat gebeurt in de eerstvolgende vergadering. Maar helaas is de vergadering eind augustus geschrapt.

Bij het vorige punt hebben wij al gevraagd naar de verlaging van het investeringsbudget van € 70 naar € 50 miljoen. Hier lezen we op pag. 6 bovenaan dat in de komende maanden een herprioritering plaats zal vinden. Wordt het AB daar ook bij betrokken? 

Als de voormalige waterschappen samen € 70 miljoen investeringsbudget hadden, dan vinden wij die € 50 miljoen eigenlijk best wel zorgelijk. Gefuseerde ondernemingen werkten toch efficiënter? Dan zou het geen probleem voor ons moeten zijn om dat nu ook te halen.

In AB vergadering 31 januari jl. is geld beschikbaar gesteld voor duurzaamDOEN ten laste van de begroting 2017. Daar heeft het AB in grote meerderheid mee ingestemd. Wij hebben toen aangegeven dat dit niet een haast had die dit rechtvaardigde. Dat kon wat de SGP betreft meegenomen worden in de begroting 2018.

Wij zien nu op pag. 20/21 € 250.000 is verwerkt (als nadeel). We hebben er kennis van genomen, er is democratisch toe besloten maar de SGP stemt daar ook nu nog niet mee in. We blijven consequent.

Zorgelijk vinden wij de opmerkingen in de tabel onderaan pag. 12 in de bijlage  over robuuste en ecologisch gezonde inrichting/uitvoering gebiedsprocessen en herinrichting. Ik lees daaruit dat er flinke vertraging is door te weinig personeel. Hoe denkt het Dagelijks Bestuur (DB) dit op te lossen?

We hoorden al een paar keer over meevallende opbrengsten uit laat opgestelde aanslagen over 2016 en oudere jaren. Ook bij een ander waterschap dat eveneens met GBLT (het belastingkantoor voor o.a. ons waterschap) te maken heeft, lazen wij daar het een en ander over in de jaarrekening 2016 en/of notulen van vergaderingen.

We willen graag de toezegging van het DB dat wij een volledig overzicht ontvangen van opgelegde ouder(re) aanslagen en wat daarvan uiteindelijk is binnengekomen bij ons waterschap.

 

Jan Visscher