18 november 2020

Bestuursrapportage 2020 en begroting 2021 enz.

Op 17 november 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) bijna unaniem de begroting 2021 met bijbehorende voorstellen vastgesteld. Alleen de beide leden van de Algemene Waterschapspartij (AWP) hebben niet ingestemd met het vaststellen van het financieel kader, de te realiseren ombuigingen en de begroting zelf met de bijbehorende tarieven voor 2021.
Voor de komende jaren heeft de SGP erop gewezen dat pijnlijke ingrepen noodzakelijk zijn. Verder zijn wij tegen het bezuinigen op kapitaallasten door investeringen direct te verwerken in de exploitatie van het jaar van aanschaf. Ook is door ons erop aangedrongen dat de verbonden partijen (die o.a. werk voor ons waterschap doen) eveneens kritisch gaan kijken naar hun kosten.

We hebben ruim een jaar vergaderd onder leiding van waarnemend dijkgraaf Zoon. Hij heeft niet alleen op de winkel gepast, maar op een enthousiaste wijze en met kennis van zaken zijn tijdelijke taak bij ons waterschap vervuld. Daarvoor zijn wij hem veel dank verschuldigd.
Dit is de eerste begrotingsvergadering onder leiding van de heer Schoonman. Wij hopen en vertrouwen op een goede samenwerking met hem in de komende jaren.

Bestuursrapportage 2020-2
Ondanks de gevolgen van corona, en die iedereen raken, hebben wij met genoegen geconstateerd dat veel werk door mag gaan. En uiteraard dat het er naar uitziet dat 2020 in financiële zin naar tevredenheid afgesloten mag worden.
Als trend lijkt ook zichtbaar te worden dat er scherper begroot wordt. Dat vindt de SGP een goede zaak.
Aandachtspunt blijft de stijging van energiekosten zowel bij Watersysteem als bij Waterketen.

Begroting 2021
In de begrotingsbrief 2021-2024 is al melding gemaakt van een te verwachte te hoge lastenstijging bij ongewijzigd beleid. Wij hebben toen ook aangegeven dat het goed was dat dit door het Dagelijks Bestuur (DB) is onderkend.
De SGP heeft er, gelet op de korte periode van toen tot nu, begrip voor dat nu de gemakkelijkste onderwerpen opgepakt zijn. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat veruit het grootste deel, € 1,5 van de € 2 miljoen, bijna niets te maken heeft met daadwerkelijke bezuinigingen. Daar heeft vooral de rente op de kapitaalmarkt ons bij geholpen.

Maar wat ons nog meer verontrust is, dat de gevonden besparingen al weer bijna helemaal ingevuld zijn door met name extra budget voor de Water Op Maat (WOM) maatregelen en voor de Watervisie. Op dit moment zal de SGP daarmee akkoord gaan, maar de uiteindelijke afweging maken we als ons concrete voorstellen, die hierop betrekking hebben, ter besluitvorming worden voorgelegd.
Er is bij de behandeling van de Watervisie door ons Algemeen Bestuur (AB) een zeer duidelijk signaal afgegeven over de gevolgen daarvan voor de tarieven.

Gelet op allerlei wensen die er leven, roepen wij het DB op om intensief verder te gaan met de zoektocht naar reële besparingen. Ook moet het duidelijk zijn dat wij in deze economisch zeer onzekere tijd uiterst terughoudend moeten zijn met onze ambities. Volkomen terecht dat u op pagina 19 dan ook schrijft dat er aandacht besteed zal moeten worden aan het bijstellen van de ambities.
Naast de al genoemde onderwerpen, denken we dan aan allerlei zaken die genoemd zijn in het programma Maatschappij en Organisatie als klimaatadaptatie, Duurzaam Doen, innovaties en ook educatie.

Stijging kapitaallasten matigen
Met stevige verbazing hebben wij in het bestuursvoorstel (pag. 5) gelezen over scenario’s om de stijging van de kapitaallasten te matigen. Het gaat daar vooral om kapitaalgoederen die voor meerdere jaren gebruikt worden. Dan is het onjuist om die direct in het aanschafjaar geheel ten laste van de exploitatie te brengen. We herinneren ons meerdere discussies in de afgelopen jaren juist over het verlengen van afschrijvingstermijnen om op die manier te komen tot lagere kapitaallasten. Daarom geeft de SGP nu al het signaal af niet mee te gaan om investeringsgoederen direct geheel ten laste van de jaarresultaten te brengen. Daarbij leidt het in de eerste jaren wanneer er toe besloten zou worden, ook nog toch hogere lasten. En hoewel er in waterschapsland wellicht geen formele bezwaren zijn, druist dit regelrecht in tegen alle gangbare boekhoudkundige regels.
Enkele genoemde posten om de kapitaallasten wel te verminderen, zijn wellicht acceptabel om nader te onderzoeken (wij denken dan bijv. aan onderzoekskosten en zeker ook aan onderhoud).

Verbonden partijen enz.
Op pag. 19 stond ook dat de bijdragen aan derden (UvW, GBLT, Aqualysis, Waterschapshuis enz.)  in de afgelopen jaren meer gestegen zijn dan de inflatie. De SGP is van mening dat die instanties de duidelijke boodschap dienen te krijgen dat ook zij zeer kritisch gaan kijken naar hun kosten. Geef de opdracht maar mee dat het uitgangspunt moet zijn dat onze bijdrage aan die organisaties alleen mag stijgen met de inflatiecorrectie.

Tarieven 2021
Op dit moment kunnen wij instemmen met tariefvariant 3 en dan met name voor het jaar 2021. De jaren erna komen nog wel weer aan de orde. Het zal u duidelijk zijn dat wij daar eerst meer zicht op de te realiseren bepsaringen willen hebben.

Meerjarenraming 2022-2024
Net als voorgaande jaren, willen we nu nog niet veel aandacht schenken aan de meerjarenraming 2022-2024. We hebben er kennis van genomen.

Tenslotte
Opnieuw willen wij allen, zowel DB, AB als het personeel, met die hen lief en dierbaar zijn, Gods onmisbare zegen, de kracht en gezondheid toewensen bij onze arbeid nu en voor het komende begrotingsjaar 2021.