6 januari 2016

Coalitieakkoord 2016-2019 en benoeming leden DB

Op 4 januari jl. is het nieuwe waterschap Drents Overijsselse Delta ontstaan uit de fusie van Groot Salland en Reest en Wieden) van start gegaan. Eerst zijn de leden van het Algemeen Bestuur (AB) beëdigd. Daarna is het coalitieakkoord (Water Natuurlijk, CDA, Ongebouwd, VVD en ChristenUnie) besproken. Daarna zijn de door zojuist genoemde partijen voorgedragen kandidaten voor het Dagelijks Bestuur (DB) unaniem benoemd.

Allereerst zeggen wij de heren De Jong en Pereboom, die namens hun fracties (Water Natuurlijk en Ongebouwd) ook onze fractie uitgenodigd heeft om haar inbreng te mogen leveren aan het begin van het (in)formatieproces. Ook bedanken wij de beide (in)formateurs en de mensen van de ambtelijke ondersteuning voor hun werkzaamheden.

Het coalitieakkoord dat de vijf partijen hebben gesloten, laat zich goed lezen. De SGP heeft in het bijzonder aandacht gevraagd om zich als waterschap vooral te richten op de kerntaken, een snelle aanpak van de verschillen in Beheer en Onderhoud (daarin mee te nemen de knelpunten die uit de evaluatie van de B&O visie van Groot Salland naar voren gekomen zijn), de fusiedoelen en de kosten goed in de gaten te houden. Ook benoemen we het alvast bij de start van dit nieuwe waterschap, de SGP wil dat het Waterschap Drents Overijsselse Delta geen enkel initiatief zal nemen tot een nog grotere opschaling.

Een aantal punten komen ook in dit akkoord wel aan de orde. Toch vinden wij heel veel zaken vrij algemeen omschreven. Dat is enerzijds gemakkelijk, dan kun je er ook niet op tegen zijn. Anderzijds had het wat ons betreft hier en daar wel wat scherper gekund.
We kunnen niet alles aanstippen, maar zullen toch enkele punten noemen.

De beloofde voordelen van de fusie willen we daadwerkelijk realiseren (pag. 3). Daar mag wat de SGP betreft nog wel een tandje bij gedaan worden.

Men wil meer verbinding met de samenleving. Waar mogelijk, juichen wij dat ook toe. Maar blijf wel nuchter, want er moet wel bestuurd worden. Mensen willen inderdaad steeds meer meedenken, maar dan helaas heel vaak als het in hun straatje past. Wij moeten toch een afweging maken en dan zullen we voorrang moeten geven aan het algemeen belang boven het individueel belang.
Vroegtijdig verbinding maken is prima, maar geef duidelijke kaders mee.

Met de missie op pag. 4 kunnen wij het helemaal eens zijn. Daar gaat het echt over onze kerntaken en die willen we sober en doelmatig uitvoeren.

Op pag. 5 gaat het over "soms meer los laten". Dat kan goed zijn, maar hoe gaat het dan met de hooggeroemde eenheid in beleid? Dan komt er weinig terecht van experimenten, beroep doen op eigen verantwoordelijkheid enz.

Op pag. 7 wordt de samenwerking in Waterkracht aangehaald. De voordelen daarvan moeten wat ons betreft zo langzamerhand wel duidelijk zichtbaar worden. Overigens denken wij dat een organisatie, zeker in de nieuwe vorm, zichzelf zou moeten kunnen  redden, op een aantal zaken na die in UvW (Unie van Waterschap) verband opgepakt kunnen worden.

Bij Beheer en Onderhoud wil men ook meer samen optrekken. Dat zou kunnen, maar laten wij vooral niet teveel op deze kosten bezuinigen. Voorkom Engelse toestanden, die op dit moment heel actueel zijn.

We zouden nog graag meer zeggen, maar laten het nu, wat het coalitieakkoord betreft, bij een algemene opmerking. Doe bij een aantal ook genoemde onderwerpen maar kalm aan,. Dat zijn wat ons betreft geen kerntaken voor een waterschap. Wij zullen moeite genoeg moeten doen om de tariefstijgingen binnen de perken te houden.

Dan nu iets over de partijen die de coalitie gaan vormen. Het was niet onze voorkeur. Om de grootste partijen te weren, zou je hele goede argumenten hebben. Dat te doen, is politiek meestal niet verstandig. Maar daarna staan volgens de SGP de fracties Ongebouwd, Bedrijfsgebouwd en VVD programmatisch veel dichter bij elkaar. Dat had dan onze voorkeur, omdat in de programma's van CDA, Ongebouwd, Bedrijfsgebouwd en VVD heel wat staat dat dicht bij het SGP programma komt.
Maar ik heb voldoende politieke ervaring dat er bij coalitievormingen ook nog wat meer komt te kijken.

Gelet op de formuleringen in het coalitieakkoord acht de SGP het goed mogelijk dat zij dit akkoord op hoofdlijnen steunt en instemt met de beoogde DB leden.

De omvang van 5 DB leden heeft de SGP ook voorgesteld en met de tijdbestedingsnorm gaan wij in elk geval voor deze periode akkoord.

Tot slot. De SGP weet zich in alles afhankelijk van God. Wij wensen ook allen die werkzaam zijn in dit mooie, nieuwe waterschap Gods zegen op zijn of haar werk.