30 januari 2019

Commissie Fusiemonitor 2018

Op 29 januari 2019 heeft het Algemeen Bestuur (AB)  kunnen reageren op het rapport ‘Een blik van buiten: inspiratie voor het waterschap 2025’ van de Commissie Fusiemonitor 2018. Dit is het tweede rapport dat is opgesteld na de fusie op 1 januari 2016. Met dit rapport is meer van buiten naar binnen gekeken. Een achttal aanbevelingen zijn gedaan. Met enkele daarvan gaat men nu al aan de slag. Sommige hebben echter grote impact en zullen ingebracht worden bij de komende coalitie besprekingen.
De SGP ziet bij een aantal opmerkingen wel terug waar zij voor de fusie bang voor was en ook voor gewaarschuwd heeft.

Met genoegen heb ik het rapport gelezen. Dank aan de commissieleden en opstellers.
De buitenwacht ziet kennelijk een overheersing van voormalig Groot Salland. Dat is natuurlijk nooit goed, maar daar herken ik me ook niet in. Anderzijds is de realiteit gewoon dat Groot Salland meer inwoners heeft.  Dat zij een zekere overhand kan hebben, lijkt de SGP niet onoverkomelijk. Maar natuurlijk moet dat niet de insteek zijn. Proberen elkaar te verstaan en werken aan het smeden van een eenheid. We waren tegen de fusie, maar die is een feit. Vanaf dat moment de schouders eronder.

Werken aan een brede taakopvatting is in zoverre akkoord, wanneer daarmee bedoeld wordt om plannen op elkaar af te stemmen.

Er wordt ook aangegeven dat de lijnen langer zijn geworden en dat besluitvorming stroperiger is geworden. Dat is een beeld wat mij helemaal niet bevreemd, want ik heb heel veel gelezen over bestuurlijke opschalingen in overheidsland. Het is helaas een alom gehoord geluid.
Daarom moeten wij proberen, zoals op pagina vijf bijna bovenaan in het voorstel staat, om kleinschalig te doen wat kan en alleen het echt noodzakelijke ook werkelijk grootschalig aan te pakken.

En neem de geluiden over aanpak projecten en aanbestedingen ook zeer serieus. Maak a.u.b. gebruik van de gebiedskennis die er is bij plaatselijke ondernemers (voor welk plan dan ook).

Wil het Dagelijks Bestuur (DB) reageren op de opmerking dat er in Overijssel meer formeel gehandeld wordt en in Drenthe meer informeel. Waar het kan, spreekt ons namelijk dat laatste meer aan dan dat hele formele.

Er zijn ook opmerkingen gemaakt over het besturen. Daar gaat de SGP nu niet wat van zeggen. We wachten eerst de komende verkiezingen wel eens af.
Verschillende zaken die daar genoemd zijn, behoren tot de verantwoordelijkheden van de politieke partijen. Mochten de kiezers niet gelukkig zijn met sommige zaken, dan hebben ze D.V. 20 maart de gelegenheid om dat te laten zien.