29 maart 2017

Dalfserveldwetering en gemaal De Broekhuizen

Op 28 maart jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het voorstel van het Dagelijks Bestuur (DB) om het laatste deel van de Dalfserveldwetering en het gemaal De Broekhuizen te realiseren.  Om dit uit te voeren is een krediet van € 7.465.000 beschikbaar gesteld.

Helaas is dit project enorm vertraagd doordat de provinciale politiek in Overijssel een planaanpassing heeft gevraagd van de opwaardering van de N340.

Het heeft even geduurd, maar dan krijgen we ook wat. Wat heeft het laatste deel van dit plan een vertraging opgelopen door onhandig opereren van Provinciale Staten van Overijssel bij de aanpak van de problemen met de N340.

We lezen dat nog ca. 2% van de voor de watergang benodigde grond verworven moet worden. Hoe staat het daar momenteel mee? Wat zijn de gevolgen wanneer geen overeenstemming wordt bereikt? We lezen iets van eventuele technische aanpassingen zodat  de watergang wel gerealiseerd kan worden. Wat zijn dan de extra kosten (ook niet genoemd bij de risico's op pag. 3)?

Op pag. 2 lezen wij over de waterwinning door Vitens. Als compensatie zou watertoevoer in beeld kunnen komen. Voor ons vanzelfsprekend, maar we horen het graag bevestigd dat de kosten daarvan dan geheel voor rekening van Vitens dienen te komen. Is dat inderdaad zo?

Eveneens op pag. 2 lezen we over een te maken stoppunt bij het gemaal. Op zich niet op tegen, maar wat zijn daarvan de kosten en wie betaalt dat? Toch niet ons waterschap?

De lagere kapitaallasten bij het hogere krediet dan in de meerjarenraming 2017-2020 is volgens ons onvoldoende verklaard. Kan dat alsnog gebeuren?

De op pag. 3 genoemde risico's zijn niet erg concreet gemaakt. Dat vindt de SGP wel noodzakelijk.

Volgens ons is in het verleden bij dit plan toch ook gesproken over een toegezegde subsidie waardoor een realisatie voor een bepaalde datum (31-12-2017??) bepalend was. Speelt dat nu niet meer. We lezen er niets van.