28 juni 2017

Dijkversterking Kampereilanden - 2

Op 27 juni jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de herverkenning van dit project, bestuurlijke overleggen met de belangrijkste partners enz. Het is duidelijk dat alle partijen sterk inzetten op de robuuste variant. Dan moeten wij daarvoor gaan, onder de voorwaarde dat die partijen ook financieel hun bijdrage op die meerkosten afstemmen. De bewoners in het gebied hebben langer moeten wachten op duidelijkheid. Laten wij nu voortvarend te werk gaan. Het gevraagde voorbereidingskrediet stelt de SGP dan ook graag beschikbaar.

Verschillende keren is in het bestuur al gesproken over het onderwerp Dijkversterking Kampereilanden (dank voor opsomming op pag. 3).

Bij de behandeling op 31 januari jl. heeft de SGP ook ingestemd met het maken van een pas op de plaats voor een korte periode. Maar toen hebben wij er duidelijk bij gezegd de inwoners van de Kampereilanden niet in de steek te willen laten. Partijen zouden gezamenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Uit het voorliggende voorstel blijkt duidelijk dat de bestuurlijke partners, de Gemeente Kampen en de Provincie Overijssel blijven hechten aan de robuuste variant. Daar komt bij dat bij de bewoners  ook grote weerstand bestaat tegen een eventuele terugval op de oude Zuiderzeedijk (nu slaperdijk).

Gelet op deze standpunten is het voor ons helder dat wij nu vol vaart moeten gaan voor de genoemde robuuste variant.

Uiteraard wel onder een zeer belangrijke voorwaarde. Provincie en gemeente willen die variant. Prima, maar dan ook meebetalen en hun bijdrage daarop afstemmen. Wie bepaalt, betaalt toch? Wij hebben gelezen dat alle partijen welwillend zijn, maar dat is de SGP veel te vrijblijvend. Dat verhogen van hun bijdrage moet op korte termijn helder worden.

In de vergadering van 31 januari dit jaar hebben wij genoemd, dat ook wanneer partijen onverhoopt niet met extra geld over de brug komen, dan nog het project door moest gaan. Daar hebben in onze ogen de bewoners recht op. Maar uiteraard zijn wij van mening dat partijen die zo nadrukkelijk kiezen voor de robuuste, dure variant daarvan ook de financiële gevolgen mee moeten dragen.

De SGP stemt in met de in uw voorstel onder 1 t/m 4 genoemde punten.