22 maart 2016

Energie en waterberging

Op 22 maart jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het beschikbaar stellen van een waterberging in de gemeente Staphorst om daarin een windturbine te plaatsen. Wel is de voorwaarde om medewerking te verlenen, aangescherpt. Andere partijen, zoals de gemeente Staphorst, moeten ronduit ja zeggen. Dan is het waterschap bereid om de grond beschikbaar te stellen. De SGP heeft als enige fractie tegengestemd. Er is veel weerstand tegen windenergie in Staphorst. Ook het coalitieakkoord van de collegepartijen SGP, CDA en ChristenUnie spreekt duidelijke taal.

Bij het Energiebeleid van het waterschap denken wij niet direct aan het plaatsen, of het verlenen van een recht van opstal, voor windturbines. Dan zitten wij meer te denken aan de Grondstoffen- en Energiefabriek op onze rioolwaterzuiveringsinstallaties.

Maar nu ligt er het voorstel om medegebruik van een waterberging toe te staan. Op pag. 2 van het voorstel staat dat energieproductie expliciet genoemd is als een vorm van medegebruik. Dat zou staan in de notitie of beleidsstuk "Naar goed gebruik", Beleid, inrichting en beheer waterberging landelijk gebied 2015-2020 die door het AB van Waterschap Groot Salland is vastgesteld op 5 februari 2015.

Ik kon het me niet zo goed herinneren dat daarin gesproken is over windturbines. Ik heb gezocht op windenergie, windturbines en windmolens maar die woorden komen niet voor in het stuk.
Vervolgens gezocht op energieproductie. Dat woord komt twee keer voor. Op pag. 9 onder 3.1 de 2e alinea. Daar staat 'energieproductie met zonnepanelen'. De volgende keer wordt erover gesproken op pag. 15. Daar staat 'energieproductie' en vervolgens erachter tussen haakjes (bijv. zonnepanelen).

Voorzitter, dan vind ik het van misleiding getuigen wanneer nu gedaan wordt alsof wij toen onder andere voor windenergie hebben gekozen. Zoals ik zojuist al zei, iets wat op windenergie, windturbines of windmolens slaat, komt in het hele stuk niet voor. Ik wil graag nu de toezegging dat wij vanaf nu altijd eerlijk voorgelicht worden in de voorstellen die aan het AB worden voorgelegd.

Dan nu verder over het stuk en eventuele medewerking aan het realiseren van een windturbine in een waterberging van ons  waterschap.

In de gemeente Staphorst staan, als eerste gemeente in Overijssel, al vele jaren 3 windturbines. Dat is niet tot ieders genoegen. Bewoners tot in de verre omtrek hebben last van slagschaduw, constant windgeraas en een bedorven uitzicht. Elke keer wanneer wij er als raad van Staphorst weer over spraken, zat de publieke tribune overvol. Raadsleden werden dan bestookt met telefoontjes,  e-mails en bezoeken van verontruste bewoners.

De eigenaren van de huidige turbines, hadden en hebben wellicht nog steeds, plannen om er nog 3 of 4 bij te plaatsen. De gemeenteraad van Staphorst heeft echter duidelijk uitgesproken dat niet te willen.
Het coalitieakkoord van Staphorst 2014-2018 is duidelijk. Ik citeer:

• Wij vinden dat er in de gemeente Staphorst voldoende windenergie wordt opgewekt door de drie reeds aanwezige windturbines. Een uitbreiding van het aantal is niet gewenst.
  • Wij willen dat de gemeente de regie houdt bij het thema windenergie. Mocht onze regie ondermijnd worden door bovenlokale ontwikkelingen, dan zal eerst een opwaardering van de huidige drie windturbines worden onderzocht.
    (N.B. Er ligt al een sloopaanvraag voor de huidige turbines en bouwaanvraag door drie nieuwe. De subsidiestroom is namelijk opgedroogd en dan is de exploitatie helaas niet meer aantrekkelijk. Daarom wil men drie nieuwe turbines die dan meteen ook weer een hogere productie hebben en opnieuw veel subsidie opleveren).

Aan de zojuist opgenoemde voorwaarden voldoet deze aanvraag op geen enkele manier.

Daarnaast moet het waterschap dit voorstel maar gauw terugnemen omdat er totaal geen draagvlak voor is. Het berokkent ons waterschap alleen maar schade.

Ons nieuwe waterschap heeft verbinding met de samenleving hoog in het vaandel staan. Willen wij daar in dit gebied ook uitvoering aan geven, dan past daar deze aanvraag absoluut niet in.

Tenslotte kan nog genoemd worden dat het hier gaat om een waterberging van geringe omvang. Zou daar een windturbine in geplaatst worden, dan blijft er van de functie als waterberging niet veel meer over.

Hieronder ziet u een foto van de betreffende waterberging aan de Dekkersweg te Staphorst.

De SGP doet daarom een dringend beroep op het Algemeen Bestuur om het voorstel van het Dagelijks Bestuur niet te steunen.