10 november 2018

Energieneutraal 2025 - Windenergie Staphorst en Nieuwleusen

Op 16 oktober 2018 heeft het Algemeen Bestuur (AB), met uitzondering van de SGP, ingestemd met bovengenoemd, als hamerstuk opgevoerde, agendapunt. Instemming werd gevraagd voor de hoofdpunten van de op de stellen samenwerkingsovereenkomsten en nadere uitwerking inclusief aangaan van die samenwerkingsovereenkomsten.
Velen hebben de mond vol van windenergie. Echter, alleen wanneer het maar niet in hun omgeving is. In die beleving kan de SGP zich helemaal in vinden. Daarom hoort windenergie niet op land, tenzij er geen enkele overlast is voor de omgeving/omwonenden.

De volgende stemverklaring is afgelegd.

Het is bekend dat ik niet enthousiast ben over windenergie. Eerder heb ik ook duidelijk aangegeven niet in te stemmen met participatie in Wij Duurzaam Staphorst.

Een positieve stemming over windenergie is er alleen maar bij hen die geen windturbines in hun naaste omgeving hebben. Ook omwonenden van de beoogde locatie in Staphorst overwegen een gang naar de rechter. En voor het project in Nieuwleusen loopt (inmiddels liep) al een procedure bij de Raad van State (die helaas niet gunstig lijkt (is afgelopen) voor aan- en omwonenden).

Kortom draagvlak is er niet in de nabije omgeving en dan dient het waterschap zich verre te houden van deelname.

Andere partijen hebben er echter helaas wel mee in gestemd, maar de SGP blijft om hiervoor genoemde redenen zondermeer tegen.

Lees ook: Participeren in windplan Staphorst dd. 9 juni 2018 op deze site