6 oktober 2018

Energieneutraal 2025 zonnepanelen op daken en terreinen

Op 18 september 2018 heeft het Algemeen Bestuur (AB) een keuze moeten maken uit een tweetal uitgangspunten bij het leggen van zonnepanelen op daken en terreinen van rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi). Hanteren we een terugverdientijd van 10 jaar of korter óf willen we hiermee een maximale bijdrage leveren om energieneutraal te worden in 2025.
De SGP wil het in meerderheid eerder ingenomen standpunt nu nog niet weer ter discussie stellen.

Uitgangspunt dient wat de SGP betreft te blijven 10 jaar en eerst toekenning subsidie (SDE). Dat hebben wij met z’n allen besloten.
In incidentele gevallen zou gekozen kunnen worden voor een langere terugverdientijd.
(In een eerder aangenomen amendement -januari 2017- is die terugverdientijd van 10 jaar of zoveel korter vastgelegd).

Wanneer er een plan langs zou komen met een terugverdientijd van meer dan 10 jaar, maar wel vallend binnen de gebruiksduur, dan is daarvan afgesproken om dat met een kredietvoorstel aan het AB voor te leggen.
(Dit is in AB vergadering december 2017 vastgelegd).

Deze beide punten moeten we, nu we aan het begin staan van grootschaliger aanpak, niet gelijk al weer ter discussie stellen. Daar hebben we grote moeite mee.

Er is geschreven over twee bijzondere projecten.

Parkeerplaats hoofdkantoor. Geeft een goede/groene uitstraling, maar dat is nu typisch een project dat alleen acceptabel is wanneer SDE is toegekend. Dan wil de SGP een keer afwijken van de terugverdientijd van 10 jaar.

3 percelen grenzend aan RWZI Zwolle. Wanneer het geen cultuurgrond is, zou dat bespreekbaar kunnen zijn, eventueel zonder SDE gelet op terugverdientijd die dan nog slechts iets over de terugverdientijd van 10 jaar zou gaan.