30 juni 2015

Evaluatie openstelling onderhoudspaden

In de vergadering van 25 juni jl. heeft het  Algemeen Bestuur (AB) kennis kunnen nemen van de opgestelde evaluatie openstelling onderhoudspaden 2011-2014. Het aantal binnengekomen klachten valt hard mee. Toch blijft de SGP pleiten voor terughoudendheid bij het promoten van openstelling. Bij diverse melkveehouders heerst angst voor de gevreesde ziekte Neospara.

Hoewel het aantal klachten gering is, voelt de SGP niets voor uitbreiding van openstelling van onderhoudspaden. Je kunt je afvragen of klachten wel gemeld worden, omdat mensen op velerlei terrein helaas de ervaring hebben dat het indienen van klachten weinig tot niets uithaalt.

Maar wanneer een agrariër bij zijn vee te maken gehad heeft met de gevreesde ziekte Neospora, dan zit de schrik er goed in wanneer er loslopende honden bij zijn land lopen. Helaas zie je op diverse plaatsen nog steeds veel loslopende honden op schouwpaden.

Handhaving vindt nagenoeg niet plaats volgens de stukken bij dit agendapunt. Zolang dat niet beter geregeld wordt door bijvoorbeeld gebruik te maken van meerdere partijen die betrokken zijn bij verschillende vormen van toezicht en handhaving, moeten wij geen uitbreiding van recreatief medegebruik van schouwpaden willen.
Daar komt bij dat wij begrepen hebben dat onze beoogde fusiepartner dit fenomeen nog helemaal niet kent.

Daarom wat ons betreft geen uitbreiding recreatief medegebruik schouwpaden en eerst handhaving bij overtredingen verbeteren.

Beschikbaar stellen van geld door het waterschap is voor ons op dit moment echt niet aan de orde.