26 juni 2014

Financieel meerjarenperspectief 2015-2019

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 26 juni jl. is de Meerjarenbegroting 2015-2019 besproken. Het beeld dat wij in november vorig jaar hadden, was beter dan dat wat wij nu bespreken. Dat baart ons zorgen. Ook blijken de besparingen uit samenwerking in Waterkracht veel minder te zijn dan ons in december vorig jaar was voorgehouden.

Het beeld van de Meerjarenbegroting (MJB) 2014-2018 was in november 2013 beter dan hetgeen ons nu is overhandigd. Diverse oorzaken zijn daarvoor benoemd in het nu in bespreking gegeven Financieel Meerjarenperspectief (FMP) 2015-2019.

Behalve in 2015 bij Watersysteembeheer stijgen de kosten ook  t/m 2019 aanzienlijk. Wij hebben daar grote moeite mee omdat dit, zoals ons in de presentatie tijdens de themabijeenkomst op 19 juni jl. is voorgehouden, tot verdere gemiddelde stijging van de tarieven zou moeten leiden dan de percentages die genoemd zijn in de MJB 2014-2018. En die stijgingen waren al vrij fors. Dat hebben wij vorig jaar in november ook duidelijk aangegeven.

Wij geven het DB als opdracht mee om zich tot het uiterste in te spannen om een (meerjaren)begroting op te stellen waarin de procentuele tariefstijgingen niet uitkomen boven die van de vorig najaar vastgestelde MJB, dus t/m 2018 stijgingen per jaar van maximaal 3,3% voor ingezetenen, 2,7% voor gebouwd en 4,3% voor ongebouwd.

Wat ons betreft moet er dus nog steviger op ingestoken worden om de totale kosten niet meer dan met de inflatie te laten stijgen.

Waar wij onaangenaam door zijn verrast, is hetgeen op pag. 3 geschreven wordt over Waterkracht. In de vergadering van 19 december vorig jaar is ons nog voorgehouden dat er geen extra kosten waren en is rekening gehouden met een besparing van € 300.000 in 2015 en € 500.000 in de jaren daarna.

Nu lezen wij van jaarlijkse kosten van ca. € 175.000 en besparingen voor 2015 van € 140.000 oplopend tot € 300.000 in 2017 en de jaren daarna. Zo kort daarna, zoveel slechtere uitkomsten. Dat vraagt om een gedegen verklaring.

Wij voelen ons in december 2013 op het verkeerde been gezet.

Steeds meer worden wij er ook met cijfers van overtuigd dat wij veel meer moeten uitgaan van eigen kracht.

Dat zal ik bij een ander agendapunt ook benadrukken.