1 februari 2017

Financiële bijdrage inrichting Reevediep

Op 31 januari jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het voorstel van het Dagelijks Bestuur (DB) om € 300.000 beschikbaar te stellen als eenmalige bijdrage in de aanleg van voldoende en verharde op- en afritten en verharding van de onderhoudspaden op de waterkeringen langs het toekomstige Reevediep. De SGP heeft hierop kritisch gereageerd. Dit had vanaf het begin in het complete kostenoverzicht moeten zitten. Deze kosten hadden niet op het bordje van het waterschap moeten komen, maar op dat van de opdrachtgevers van het plan Reevediep (Rijk en provincie). Omdat het zou kunnen leiden tot problemen op andere terreinen, hebben wij met grote moeite toch ingestemd met de beschikbaarstelling van het gevraagde krediet.

Het Reevediep, de bypass, blijft de gemoederen bezig houden. Ook recent weer in de gemeenteraad van Kampen.

In dit bestuur hebben wij eveneens in meerdere vergaderingen aangegeven zeer sceptisch te staan tegenover dit project. Daarbij hebben wij opgeroepen om als waterschap ons zoveel mogelijk buiten dit project te houden.

Maar die oproep heeft niet betekend dat het waterschap niet goed moest opletten. En juist dat laatste heeft dit waterschap in onze ogen gedaan, anders zou het toch onbestaanbaar geweest zijn dat er niet direct een goede bereikbaarheid in het plan was opgenomen? Dat moeten wij u zwaar aanrekenen.

Het mag toch als bekend verondersteld zijn dat op- en afritten en verharding van de onderhoudspaden op de waterkeringen langs het Reevediep noodzakelijk zijn? Dat hoorde toch bij het complete plaatje? Waarom is er dat niet direct aan toegevoegd?

Onder 'Bestuurlijke aandachtspunten' staat nota bene dat een goede bereikbaarheid en berijdbaarheid van waterkeringen nodig is, juist onder natte omstandigheden. Daar zijn we nu toch niet achter gekomen? Dat wisten we toch ook wel op 19 november 2013 toen het DB van het voormalige waterschap Groot Salland de Eindbeheersverklaring ondertekend?

Kortom, wij hebben nog wel wat kritische vragen. Graag ontvangen wij daar een duidelijke reactie op van het DB.

De SGP is eigenlijk van mening dat deze kosten niet voor onze rekening dienen te komen. Wij dienen een goed opgeleverd project te krijgen. Dat gaat ons in de toekomst aan onderhoud nog geld genoeg kosten. Echter, wij vrezen dat niet akkoord gaan met deze bijdrage zich als een boemerang tegen ons zal keren bij het hiervoor behandelde punt (Dijkversterking Kampereilanden). Ook daar hebben wij met de provincie te maken.

Wij kunnen geen andere conclusie trekken dan dat hier zeer amateuristisch is gehandeld.