18 april 2016

Financiële strop WDODelta door GBLT

Op 25 februari jl. heeft het GBLT (Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn) per brief meegedeeld dat zij een deel van de aanslagen over 2013 t/m 2015 nog niet had opgelegd. Van 2013 kunnen die ook niet meer opgelegd worden omdat er een verjaringstermijn van drie jaar geldt. In de brief werd een bedrag van € 116.000 genoemd maar in de commissievergadering Maatschappij en Organisatie op 12 april jl.  is door de portefeuillehouder gezegd dat dit voor ons waterschap (van de toenmalige waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden samen) een bedrag is van € 140.000.

De SGP is, vanaf 2009 dat zij vertegenwoordigd is in het Algemeen Bestuur (AB) van Groot Salland, kritisch geweest over het gezamenlijk belastingkantoor van de waterschappen. Uit diverse bijdragen (behandeling begrotingen GBLT van de afgelopen jaren in ons waterschapsbestuur, maar ook onze bijdragen van 2 november 2015 en 16 september 2011) blijkt dat. Deze bijdragen kunt u ook vinden u onze website.

Voor alle deelnemende waterschappen in GBLT gaat de schade volgens onze portefeuillehouder alleen voor het jaar 2013 richting € een miljoen. Daarnaast wordt er imagoschade geleden. Voor 2014 en 2015 moeten ook nog aanslagen opgelegd worden. Gelukkig zijn daarvan de termijnen om aanslagen op te leggen nog niet verstreken. Je zult echter maar in één keer of kort na elkaar aanslagen van meerdere jaren in de bus krijgen.

Wij worden er echt niet vrolijk van wanneer op deze wijze bevestigd wordt dat onze kritische opstelling richting GBLT terecht geweest is. Fouten van GBLT worden helaas weer afgewenteld op de waterschappen die de belastingheffing hebben opgedragen aan GBLT.

Nog niets hebben wij gehoord hoeveel GBLT voor haar rekening wil nemen. Wat de SGP betreft, zal GBLT een zo groot  mogelijk deel voor haar rekening moeten nemen door te bezuinigen.

In de commissievergadering heeft de portefeuillehouder aangegeven dat het AB van GBLT niet wil dat GBLT nog meer gemeenten laat toetreden. Een goed besluit, maar in de ogen van de SGP te laat. Per 1 januari 2016 zijn nog toegetreden de gemeenten Bunschoten en Dalfsen. In de vergadering van het AB van Groot Salland heeft de SGP (helaas) als enige tegen de toetreding van genoemde gemeenten gestemd. Zouden er al nieuwe gemeenten mogen toetreden (waar wij sowieso niet enthousiast over zijn) dan moest GBLT eerst haar (administratieve) processen op orde hebben.

Als reden om geen gemeenten meer toe te laten, is opgegeven dat de kosten per op te leggen aanslag bij verdere uitbreiding toch niet meer zouden dalen. Fijn dat dit inzicht nu gekomen is. Alleen vreemd dat ons tot nu toe altijd voorgehouden is dat toetreding van meer gemeenten juist wel zou leiden tot lagere verwerkingskosten per aanslag.

Wij vragen ons nog steeds af of het werkelijk wel voordeliger is om met een aantal waterschappen samen de belastingheffing te verzorgen. In onze ogen moet een waterschap, en zeker het gefuseerde waterschap van deze omvang, zelf de inning voordeliger kunnen doen.