25 juni 2010

Fusie belastingkantoren

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 24 juni 2010 is besloten tot een fusie van de Belastingkantoren Lococensus en Tricijn. De SGP is steeds terughoudend bij fusies in overheidsland. Ook over deze fusie zijn wij niet enthousiast.

Over deze mogelijke fusie hebben wij al heel wat kunnen lezen. Ook heeft de directie van de beide kantoren ons geïnformeerd tijdens een commissievergadering. Wij zijn niet zo enthousiast over welke opschaling dan ook.

Financiële voordelen zijn vaak beperkt en de instanties worden over het algemeen veel bureaucratischer door een fusie. Een reden om wel tot fusie over te gaan, kan grote kwetsbaarheid zijn. Is dat bij Lococensus het geval?

Welke voordelen zijn er te behalen? De opsomming die gegeven wordt op eerste pagina van het voorstel en die in het verdere wordt uitgewerkt, maakt ons nog niet warm voor deze fusie. Eerlijk gezegd, valt het ons zelfs tegen. Het beoogde financiële voordeel is relatief zeer gering in relatie tot de totale kosten van Groot Salland.

En wanneer het willen groeien als argument voor een fusie wordt aangevoerd, vinden wij dat een heel zwak argument.

Als argument wordt ook genoemd dat dit kansen biedt om de kwaliteit te verhogen. Is die nu onder de maat?

Het ontgaat ons verder helemaal waarom samenwerking met gemeenten gemakkelijker gaat in een gefuseerd bedrijf. Kunt u dat toelichten?