15 mei 2014

Fusieverkenning WGS en WRW

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 15 mei jl. is gevraagd om in te stemmen met de opdracht tot fusieverkenning van de waterschappen Groot Salland (WGS) en Reest & Wieden (WRW) .

Hoe de SGP een fusieverkenning beoordeelt, kan voldoende bekend zijn. Wij zien er eerlijk gezegd niets in. Samenwerking op een aantal terreinen is prima, maar voor fusie nee. En het lijkt erop dat wij medestanders krijgen. Ik was er niet eerder aan toe gekomen, maar las afgelopen zaterdag de laatste editie van Spraakwater (personeelsblad) van april 2014. En het staat er zwart op wit. Dagelijks bestuurslid Hans de Jong mocht kiezen voor ja of nee op een vraag over samenwerking en/of fusie. Het antwoord was Nee. U zult begrijpen dat wij dit met genoegen gelezen hebben.

In onze AB vergadering van 3 april jl. hebben wij aangegeven alleen in te stemmen met het maken van een toekomstperspectief (variant 1).

Nu wordt ons gevraagd in te stemmen met de inhoud van de opdracht tot fusieverkenning. Dat kost geld en daarvoor wordt een krediet van € 100.000 gevraagd. Wij willen consequent proberen te zijn in onze opstelling. Daarom stemmen wij niet in met uw voorstellen.

Dan zouden wij nu kunnen stoppen bij dit onderwerp, maar zo zitten wij niet in elkaar. Wij hebben het hele voorstel uiteraard doorgenomen.

Gisteren lazen wij dat de beide waterschappen in Limburg gaan fuseren per 1 januari 2017. Dat lijkt ons sowieso ook een betere datum, als het tot een fusie zou komen, dan er zoveel druk op te zetten om het per 1 januari 2016 klaar te hebben.

Wij hebben verder geen opmerkingen, dan dat wij al lezende toch weer de indruk krijgen in een fuik te zwemmen waar geen weg terug meer is. En juist dat zou onze fractie natuurlijk zeer betreuren.

(N.B. Alle andere fracties hebben wel met dit voorstel ingestemd, omdat nu tegelijkertijd gewerkt wordt aan het opstellen van een toekomstperspectief en de eerste fase van een fusieverkenning)