9 november 2018

Gasveiligheid sliblijn RWZI Echten

Op 16 oktober 2018 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met een heroverweging van het project gasveiligheid sliblijn op het terrein van de rioolwaterzuiveringsinrichting (rwzi) te Echten. Duidelijk is geworden dat de beoogde werkzaamheden niet de noodzakelijke gasveiligheid opleveren. Daarom moet gekeken worden hoe verder te gaan. Vooralsnog wordt de slibgisting aan het einde van 2018 uit bedrijf genomen.

Van de voorgeschiedenis van de RWZI Echten weten wij als oud Groot Sallanders minder dan de collega’s afkomstig van Reest en Wieden. Maar wij meenden altijd te hebben begrepen dat Echten een paradepaardje voor ons gebied zou moeten worden. Het zal dan ook zeker voor Dagelijks Bestuurslid Spijkervet een enorme teleurstelling zijn dat dit voorstel nu voor ons ligt.

Wordt tijdelijk stopzetten niet afblazen? De veiligheid is in het geding. Dan kunnen, ja mogen, wij geen risico’s nemen. Wij hebben een aantal jaren terug de ontploffing in Raalte gehad en moeten er niet aan denken zoiets weer mee te maken.

Wij kunnen het nog een beetje positief bekijken door te constateren dat van het in december 2017 beschikbare krediet nog niet zoveel gebruikt is (€ 274.000).

Maar de grote vraag voor ons is, hoe kunnen wij ook op een verantwoorde manier komen tot een RWZI Echten die met het ingenomen water diverse nuttige processen kan uitvoeren. Kunnen andere waterschappen dat beter dan wij? Die vraag hebben wij al meer gesteld.

Wanneer biogas geen optie is, wat zijn dan voor ons de alternatieven? Wij zijn van mening dat het Dagelijks Bestuur (DB) daar actief mee aan de slag moet.

Wij verwachten dat het DB ons blijft voorzien van actuele informatie rondom de ontwikkelingen van de RWZI Echten.