10 juli 2019

Geen filtering medicijnresten nieuwbouw Isala Meppel

Op de site van RTV Drenthe, en daarna ook in couranten, lazen we dat in de raadscommissie in Meppel gevraagd was om medicijnresten uit het rioolwater te filteren. De bestuursvoorzitter van Isala had gezegd dat de winst niet ligt bij de ziekenhuizen, maar bij de huishoudens.
De SGP betreurt deze houding en heeft daarom in de rondvraag in de AB vergadering van 21 mei 2019 gevraagd of het Dagelijks Bestuur (DB) op de hoogte is van deze opstelling.

In Meppel is het voornemen om een nieuw ziekenhuis te bouwen. Op de site van RTV Drenthe lazen we dat in de raadscommissie in Meppel gevraagd was om medicijnresten te filteren uit het rioolwater.

Wij lezen dat het ziekenhuis heeft aangegeven dat de winst vooral bij de huishoudens ligt en niet bij de ziekenhuizen. Het is niet haalbaar want het levert te weinig op, aldus de heer Dillmann, bestuursvoorzitter van Isala.

Deze opstelling verbaast ons niet, gelet op eerdere ervaringen bij de nieuwbouw in Zwolle, maar de SGP fractie betreurt deze houding heel sterk.

Is het Dagelijks Bestuur deze houding bekend? Zo ja, bent u hierover ook met hen in gesprek om te proberen hen op andere gedachten te brengen?

Tekst met reactie DB bij brief aan AB bij ingekomen stukken AB 09-07-19

In het najaar van 2019 start de nieuwbouw van het ISALA Diaconessenhuis in Meppel. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 21 mei 2019 refereerde de heer Visscher aan een artikel op de website van RTV Drenthe over dit nieuw te bouwen ziekenhuis in Meppel. In dat artikel staat dat het filteren van medicijnresten uit rioolafval niet haalbaar is. De heer Visscher vraagt zich af of het dagelijks bestuur van dit standpunt op de hoogte is. In Nederland komt op dit moment jaarlijks circa 140 duizend kilo medicijnresten via de riolering en de RWZI’s in het oppervlaktewater terecht. Het grootste deel hiervan komt diffuus vanuit woonwijken (90%), daarnaast zijn als puntbronnen zorginstellingen (6,5%) en ziekenhuizen (3,5%) geïdentificeerd. Bij nieuwbouw van zorginstellingen en ziekenhuizen is het dan ook interessant om te onderzoeken of een doelmatige medicijn(rest)verwijdering gerealiseerd kan worden. Het ISALA Diaconessenhuis, de gemeente Meppel en het waterschap hebben samen Royal Haskoning DHV opdracht gegeven voor een verkennende studie naar de doelmatigheid van medicijnverwijdering uit het afvalwater van het nieuwe ziekenhuis. Deze verkenning maakt duidelijk dat een doelmatige emissiereductie van medicijnresten uit het ISALA Diaconessenhuis niet mogelijk is, omdat:

1. door een afname van het aantal bedden en reductie van complexe zorg de toekomstige bijdrage van het Diaconessenhuis aan de totale vracht van medicijnresten vanuit RWZI Meppel vermindert, de emissie in absolute zin is ook beperkt;

2. naast de nieuwbouw van het ziekenhuis, er momenteel in de omgeving van het ziekenhuis geen andere ‘meekoppelkansen’ zijn die aanleiding geven tot het treffen van maatregelen voor medicijnrestenverwijdering;

3. uit de vergelijking van mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden bij de nieuwbouw van het Diaconessenhuis blijkt dat géén van de maatregelen resulteert in een significante positieve impact op de aquatische ecologie of de drinkwatervoorziening.

De financiële middelen van het waterschap kunnen daarom beter ingezet worden op het oplossen van andere watervraagstukken. Omdat het waterschap ook geen instrumenten heeft ISALA te verplichten maatregelen te treffen, is geconcludeerd dat verdere inzet van het waterschap voor realisatie van voorzieningen voor medicijnrestverwijdering in de nieuwbouw van ISALA niet effectief is.

In de vergadering van 9 juli hebben wij daarop als volgt gereageerd.

Helaas verbaast ons de reactie niet. Wij hebben de indruk dat Isala gewoon niets of weinig wil doen aan beperking medicijnresten die in het afvalwater terechtkomen. Dat hebben ze ook duidelijk getoond bij de nieuwbouw Isala Zwolle.

Dat er geen meekoppelkansen zijn, lijkt ons ook niet helemaal juist. Volgens mij zijn er juist ook grote plannen nabij het ziekenhuis voor uitbreiding ouderenzorg. Ook daarbij is het een gegeven dat er relatief veel medicijnen worden gebruikt.

En wanneer wij dit laten lopen, verliezen wij alle argumenten om de individuele inwoners aan te sporen tot het voorkomen van medicijnresten in het afvalwater.

Wij vinden het een betreurenswaardige houding van de directie van Isala.