15 mei 2014

Grip op geneesmiddelen

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 15 mei jl. is gevraagd om in te stemmen met de uitvoering van het project "Grip op geneesmiddelen in de waterkringloop". In samenwerking met het Deventer Ziekenhuis wordt geprobeerd om het lozen van medicijnresten in het riool te voorkomen.

Dat er wat gedaan moet worden aan voorkoming van geneesmiddelen in de waterkringloop staat buiten kijf. Daarvoor moet je dit probleem bij de bron aanpakken. Het gehele AB heeft meerdere keren aangegeven het te betreuren dat de Isalaklinieken, nota bene onze buren, niet meedoen aan terugdringing van de afvoer van water met geneesmiddelen in het afvalwater. Een grote gebruiker van geneesmiddelen, die helaas haar verantwoordelijkheid op dit terrein volstrekt onvoldoende neemt.

Wij betreuren het dat deelname aan het INTERREG project noPILLS geen reële optie meer is.

(INTERREG is een Europese subsidieregeling voor innovatieve en duurzame projecten die Europa sterker maken en noPILLS is een project van de Europese samenwerking in verschillende landen. Het doel daarvan is het verminderen van de verontreiniging in de wateren van farmaceutische residuen.)

Maar in Deventer wonen nog enthousiaste mensen en daar zijn nog instanties die wel enthousiast lijken om wat te doen aan dit landelijke, en natuurlijk veel breder voorkomende, probleem.

Goed dat hieraan vooral recent al veel aandacht is geschonken.

Er wordt wel gesproken over subsidies, maar totaal tussen de € 50.000 en € 150.000 is nogal een groot procentueel verschil op een bruto bedrag van € 456.000. Kan dit inmiddels al concreter gemaakt worden?

Wij zullen er als WGS wellicht niet aan ontkomen om op dit terrein het een en ander te doen. Wanneer er  onvoldoende belangstelling voor is, moeten wij dit misschien proberen landelijk op de agenda te krijgen. Mogelijk kan dit door hier bijvoorbeeld ook een bepaalde producentenheffing op alle medicijnen voor te stellen. Dan betalen wij het als gebruikers van medicijnen met z'n allen en dat lijkt ons het meest rechtvaardig.