29 maart 2017

Harmoniseren waterschapszorg

Op 28 maart jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de door het Dagelijks Bestuur (DB) voorgestelde bestuurlijke uitgangspunten en de werkwijze voor het harmoniseren van de waterschapszorg binnen het beheergebied van het waterschap Drents Overijsselse Delta. Dit is noodzakelijk doordat deze zorg in de voormalige waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden van elkaar verschilde.

Het ontwikkelen van een beheer- en onderhoudsvisie is niet eenvoudig. Nu moeten wij daar ook nog een harmonisatieslag overheen maken. Wij zijn van mening dat het DB dit heel evenwichtig aanpakt. Niet even snel wat op papier zetten, maar er de tijd voor nemen om het goed uit te werken en de voors en tegens van onderdelen goed tegen elkaar afwegen.

Dichtheid watergangen is in voormalig Reest en Wieden (WRW) wellicht hoger doordat de oppervlakte ook voor een groter deel uit water bestaat dan in voormalig Groot Salland (WGS)?

Geen controle op uitgevoerde schouw in WGS, in tegenstelling tot WRW. Afschaffing bij WGS wordt echter lang niet altijd op prijs gesteld (verschillende opmerkingen daarover gehad uit omgeving Dalfsen/Nieuwleusen).

Er wordt in zes deelgebieden onderzocht welke effecten de verschillende normen en criteria hebben op de watersystemen. Tijdens de bijeenkomst vorige week in Olst, waren er wat twijfels of daarmee ons hele werkgebied in voldoende variatie in beeld gebracht wordt. Is het noordelijk deel van Drenthe voldoende vergelijkbaar met omgeving Dalfsen? Tussen Zwolle en Deventer wordt ook één locatie beoogd. De verschillen zijn echter wellicht zo groot dat één beoordelingslocatie wel erg summier is.

Ook is afgelopen woensdag besproken of het moment van voorleggen keuzes aan ingelanden achteraf wel een goede keuze is. Zoals het er nu staat wordt het genomen AB besluit gecommuniceerd. Dat is naar onze mening te laat. Dat zal op het zelfde moment als het aan de stakeholders voorgelegd wordt, ook besproken moeten worden met de ingelanden. Dit project heeft een hele grote impact op de acceptatie van het waterschap en begrip voor de beoogde werkwijze. Dat proces moeten we niet alleen intern maar ook extern met uiterste zorgvuldigheid doorlopen.