27 juni 2013

Herbouw RWZI Raalte

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 27 juni jl. is ons gevraagd in te stemmen met volwaardige herbouw van de waterlijn van de rioolzuivering (RWZI) Raalte. Dat zou de beste oplossing kunnen zijn, maar op dit moment zijn wij van mening te beschikken over onvoldoende informatie om de juiste keus te kunnen maken.

Helaas is de RWZI Raalte getroffen door een forse explosie op 21 oktober 2012. Nu wordt voorgesteld om over te gaan tot volwaardige herbouw van de waterlijn van de RWZI Raalte. Het is best mogelijk dat dit de beste oplossing is.

Echter vragen wij ons wel af hoe wij daarover een goede afweging kunnen maken. Een logische actie zou geweest zijn dat wij van een aantal mogelijkheden een zo goed mogelijke schatting van de bij elk alternatief behorende kosten gekregen zouden hebben.

Wij herinneren ons dat een tijd terug wel een keer gezegd is dat sluiting van Raalte en bijvoorbeeld uitbreiding in Olst veel hogere kosten met zich mee zou brengen. Maar officieel hebben wij daarvan, bij mijn weten, nooit wat gezien.

Dat is van groot belang voor het maken van goede keuzes. Zo’n werkwijze wordt helaas nog veel te weinig toegepast.

Graag hierop een reactie voordat wij ons oordeel geven over dit voorstel.