16 september 2011

Herstel damwand Meppelerdiep

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 15 september jl. is ingestemd met het voorstel om de resterende 550 meter keerwand van het Meppelerdiep ook te verbeteren. Waterschap Groot Salland voert dit uit in opdracht en voor rekening van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat (RWS) heeft het voornemen om nog weer een stuk houten damwand in het Meppelerdiep te vervangen. RWS heeft Waterschap Groot Salland (WGS) gevraagd om dit op dezelfde wijze voor hen te willen doen als de 7 km damwand die in 2007/2008 is vervangen. WGS heeft toen (ook) een volledige vergoeding van haar kosten ontvangen van RWS.

Op zich hebben wij er geen enkel probleem mee om dit nu weer te doen. Wel moet WGS ervoor oppassen niet als boosdoener te worden aangekeken voor iets waar men formeel helemaal buiten staat. Nog steeds leeft het idee dat bij de eerdere vervanging de damwanden verlaagd zijn met mogelijk sneller wateroverlast voor landeigenaren.

Wanneer het Dagelijks Bestuur toezegt daar alert op te zijn, stemmen wij in met dit voorstel.