2 november 2017

Inrichting, Beheer en Onderhoud Op Maat

 

Op 31 oktober jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de wijze waarop het waterschap Drents Overijsselse Delta het beheer en onderhoud van het watersysteem wil inrichten. Dit is nodig omdat er verschillen in de uitvoering zaten tussen de voormalige waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden. Verschillende fracties, waaronder de SGP, hebben veel aandacht gevraagd voor het zoveel mogelijk uitvoeren van onderhoud in samenspraak met de aanliggende grondeigenaren. Hergebruik van maaisel wordt in de komende tijd ook een belangrijk aandachtspunt bij het onderhoud.

Met de opzet voor het nieuwe beleid van IBOOM kiezen we als waterschap volgens de SGP een goede richting.

U schrijft dat voor bagger een ontvangstplicht geldt, maar dat er veel overlast van wordt ervaren. Wordt voor alle bagger een vergoeding gegeven of alleen voor bagger die als overmatig wordt ervaren? Dat is ons niet helemaal duidelijk.

Wanneer het alleen om vergoeding gaat bij overmatige overlast, dan is dat volgens ons moeilijk om daar objectieve criteria voor op te stellen.

Maaisel wordt ook steeds meer als een nuttige grondstof beschouwd. Maar het maaien zelf leidde nogal eens tot minder blijde aangelanden. Wij hebben de afgelopen jaren meerdere keren gehoord dat in het voormalig Reest en Wieden meer en beter rekening gehouden werd met het plegen van onderhoud en verschillen in gewassen dan in Groot Salland. Bijvoorbeeld bij het rijden door de maïs of aardappelen en/of andere akkerbouwgewassen.
Wij pleiten er toch echt voor om het maaien zoveel mogelijk in samenspraak met de aanliggende grondgebruikers in te plannen. Dit temeer omdat u voorstelt om de rijschade- en oogstdervingsvergoeding af te schaffen. Overleg wordt dan volgens ons een voorwaarde.

Verder vinden wij het een hele goede zaak dat boeren met een kipper kunnen meerijden om daarin het maaisel op te vangen. Dat was een veel naar voren gebrachte wens.
Waar wij wel van geschrokken zijn, is dat genoemd wordt, dat een kostenstijging door het meerijden met een kipper, volgens een eerste inschatting, kan optreden van maximaal
€ 500.000. 
We ontvangen graag een keer een eerste onderbouwing van dit bedrag.

Wij vinden het verder heel belangrijk dat uitvoering van onderhoud, inclusief afvoer van maaisel, zoveel mogelijk in samenspraak met de grondgebruikers gebeurt.

Maken van producten van maaisel, kan in de nabije toekomst misschien heel interessant worden. Echter, waar de belangstelling voor afname er is dichtbij de bron, dan verdient dat volgens ons de voorkeur. Anders zal de meeropbrengst wel heel hoog moeten zijn.

Bij onderhoudsrichtingen worden een aantal varianten genoemd. Daarbij herhalen wij dat wij de smalspoorpaden graag gehandhaafd zien. Met de huidige machines die daarvoor beschikbaar zijn, is naar onze mening goed te werken. Het beslag op grond kan dan lager zijn. En de boer heeft steeds meer belang bij grond, dus is steeds minder genegen om dat af te staan. Met gebruik van smalspoor, waar dit maar enigszins mogelijk is, kan daar wellicht deels aan tegemoet gekomen worden.

U noemt het zelf ook, maar communicatie over het nieuwe beleid IBOOM is van essentieel belang.

 

Jan Visscher