1 juli 2011

Instellen rekenkamer

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 30 juni jl. is besloten tot oprichten van een gemeenschappelijke rekenkamer met de waterschappen Regge en Dinkel en Rijn en IJssel. Omdat het AB van Rijn en IJssel nog nadere vragen heeft gesteld, hebben wij wel als harde voorwaarde gesteld dat laatstgenoemd waterschap niet mocht afhaken.

De oprichting van een gemeenschappelijke rekenkamer is een voortvloeisel uit het bestuursprogramma. Hoewel wij niet zo enthousiast zijn over een rekenkamer, hebben wij destijds niet tegen opname in het bestuursprogramma willen stemmen.

Gezamenlijke oprichting is afgetast en helaas niet zo positief ontvangen. Daarom is de eis van minimaal vijf partners al verlaagd naar drie. Nu lijkt zelfs de drie al niet zeker.

Wij stemmen er mee in onder de uitdrukkelijke voorwaarde, dat ook Rijn en IJssel positief beslist. Mocht die alsnog afhaken, dan maakt wat ons betreft ook WGS een pas op de plaats.

Het instituut rekenkamer is in overheidsland toch al wat in een ander licht komen te staan. Niet voor niets overweegt het Ministerie van BZK de verplichting tot instelling van een rekenkamer in gemeenten tot 60.000 inwoners te schrappen.