28 juni 2017

Jaarrekening 2016

Op 27 juni jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) de eerste jaarrekening (2016) van het nieuwe waterschap Drents Overijsselse Delta vastgesteld.
Een goed positief resultaat wat echter vooral is ontstaan door niet uitgevoerde werken. In dit eerste jaar is het wat ons betreft, acceptabel. Vanaf 2017 zal er toch echt werk gemaakt moeten worden van een beter evenwicht tussen begroting en jaarrekening.

Als SGP-fractie willen wij het Dagelijks Bestuur (DB), maar vooral ook het personeel, feliciteren met een goedkeurende verklaring voor zowel getrouwheid als rechtmatigheid in het eerste jaar van WDODelta. Een hectisch jaar is met deze uitkomsten op een mooie manier afgesloten.

De afgelopen maanden kregen wij al regelmatig signalen dat we een mooi resultaat 2016 konden tegemoet zien. En inderdaad, de uitkomsten zijn veel beter dan begroot. Uitkomst van € 2,7 miljoen positief waar de begroting nog uitging van een tekort van
€ 5,8 miljoen.

Omdat dit het eerste fusiejaar is, eerst nog vanuit twee locaties gewerkt is, daarna begin juli 2016 een verhuizing heeft plaatsgevonden, mag het DB ook een schouderklopje hebben. Echter de positieve uitkomst is vooral het gevolg van externe factoren (zeer lage rente), maar voor het grootste deel doordat vooral bij watersysteem heel veel projecten niet gerealiseerd zijn. Dat is normaal gesproken geen goede zaak. Dan moet scherper begroot worden.

Voor zover het veel beter resultaat hierdoor behaald is, past toch wel enige terughoudendheid bij het DB.

Zoals gezegd, veel projecten zijn niet gereedgekomen. Erkend wordt ook dat de geraamde investeringen van € 70 miljoen niet gehaald worden en dat het investeringsbudget naar beneden bijgesteld wordt tot € 50 miljoen.

Het investeringsbudget van € 70 miljoen was toch de optelsom van de betreffende budgetten van beide voormalige waterschappen?

Kan dit, zonder dat de reële ambities in de knel komen, zo fors naar beneden bijgesteld worden?

De SGP heeft kennis genomen van de stukken, stemt in met het vaststellen van de jaarstukken 2016 en ook met de bestemming van het positieve resultaat.