27 juni 2013

Jaarstukken 2012

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 27 juni jl. is zijn de jaarstukken 2012 vastgesteld en is kennis genomen van het accountantsverslag 2012. Zowel bij watersysteembeheer als bij waterzuivering is het resultaat beter uitgekomen dan begroot was. Belangrijke oorzaken daarvan zijn lagere rentelasten (€ 590.000), lagere kosten Maatschappij en Organisatie (vooral externe communicatie en interne dienstverlening) € 1.090.000.

Jaarstukken

Pag. 8 lagere rentelasten beheer- en onderhoudskosten van watergangen
€ 370.000 is volgens pag. 18 alleen lagere beheer- en onderhoudskosten van watergangen € 370.000.

Bij het programma Watersysteembeheer hebben nogal wat acties een oranje kleur gekregen, wat betekent dat die achter lopen op schema of niet zijn uitgevoerd. Wij kunnen lezen dat dit deels door externe factoren gekomen is. Worden die acties in 2013 alsnog groen?

Bij programma Waterkeringsbeheer hebben alle acties een groene kleur, complimenten daarvoor. Hetzelfde geldt ook bijna voor Zuiveringsbeheer. Daar is alleen oranje voor de SLIK installatie, maar daar komen wij bij een volgend agendapunt nog over te spreken.

Alhoewel groen zegt ook niet alles, zie pag. 31 waar bij de Rekenkamer een groen blokje staat, maar waar toch echt nog geen resultaat is geboekt.

Het is goed dat de risico's benoemd zijn (pag. 41), maar daar word je niet echt vrolijk van. Omdat het onder de rechter is, zullen wij daar nu verder geen woorden aan wijden.

Samenvattend is het een goed resultaat, wanneer wij letten op lagere belastingopbrengsten en een paar andere flinke tegenvallers en ondanks dat aanzienlijk beter uitkomen in de jaarrekening dan bij de begroting.

Accountantsverslag

De accountant geeft enkele adviezen in zijn accountantsverslag, te weten op blz. 10 en 12. Met name die op pag. 10 vonden wij een heel interessant advies, maar ook de opmerking over de interne controle het hele jaar door is zeer zinvol.

Wat doet het DB met deze adviezen?

Uiteraard wordt het DB, maar ook de ambtelijke organisatie gefeliciteerd met het opnieuw verkrijgen van een goedkeurende verklaring van de accountant en een goedkeurende verklaring van getrouwheid en rechtmatigheid.

Jaarverslag bedrijfsvoering

Opvallend op pag. 47 vond ik de sterke stijging van het aantal ongevallen en daaraan gerelateerd het aantal verzuimuren als gevolg van ongevallen. Zijn daar oorzaken voor aan te wijzen? Zijn er maatregelen genomen om dit weer terug te dringen?

Verslag ziet er verder zeer verzorgd uit.

Tenslotte geven wij de suggestie mee om de jaarstukken, het jaarverslag en straks ook de begrotingsstukken op papier te blijven verstrekken, ook als wij overgaan naar het papierloos vergaderen. Dit soort omvangrijke stukken lenen zich er naar onze mening niet voor om die alleen beschikbaar te hebben op de I-pad.