5 juli 2022

Jaarstukken 2021

Op 28 juni 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de jaarstukken 2021 vastgesteld. De jaarrekening 2021 laat een positief exploitatiesaldo zien van bijna € 8,6 miljoen. Dat is echter inclusief de begrote onttrekking van € 5,3 miljoen aan de egalisatiereserves. Anders zouden de tarieven volgens de vastgestelde begroting 2021 veel te fors stijgen. Nu kon, in plaats van de genoemde onttrekking, € 3,35 miljoen aan de reserves worden toegevoegd.
Zeer bijzonder is dat daarin ook begrepen is een ontvangen erfenis van € 72.852. Conform de wens van de overledene zal dat bedrag besteed worden aan het opknappen van het terrein aan de noordkant van de stuw Vilsteren (voor meer waterbeleving) en toename van de aanwezigheid van vis.

Allereerst hebben wij als voorzitter van de Auditcommissie een korte toelichting gegeven.

Zoals in de brief van de Auditcommissie aan het Algemeen Bestuur is vermeld hebben wij op 8 juni jl. het accountantsverslag  bij de jaarstukken 2021 besproken met de accountant.

Wij hebben geconstateerd dat de accountant slechts 1 bevinding heeft gerapporteerd, die net boven de rapportagegrens van € 100.000 uitkomt. Deze kleine overschrijding (€ 120.000 teveel rente toegerekend aan 2021), zal voor datzelfde bedrag voordeel opleveren in 2022.

De jaarstukken over 2021 laten in overheidsland (provincies, waterschappen en gemeenten) bijna overal hetzelfde beeld zien. Een veel positiever (of minder negatief) beeld is gebruikelijk over 2021.

Een belangrijke verandering die op komst is, betreft het rechtmatigheidsoordeel. Nu wordt dat afgegeven door de accountant. Over enkele jaren zal dat ons DB moeten doen. Er wordt al stevig op geanticipeerd. Als auditcommissie worden we daar goed in meegenomen.

2021 was het eerste jaar met een nieuw financieel systeem. De accountant, maar ook wij als auditcommissie, zijn van mening dat hiermee een goede start is gemaakt. Niet verwonderlijk is het dat er dan nog wel wat punten zijn die dit lopende jaar om aandacht vragen. U kunt daarvan kennis nemen in het accountantsverslag. De betrokkenen verdienen een compliment voor hun extra inspanningen in het verslagjaar.

Tot slot. Vorig jaar bij de behandeling van de jaarstukken 2020 heeft de auditcommissie aangegeven dat de jaarstukken een fors boekwerk was geworden. De afdeling heeft, in samenspraak met de auditcommissie, voorstellen gedaan voor een compacter geheel. Dat is met de nu gepresenteerde jaarstukken goed gelukt. Jaarstukken 2020 hadden een omvang van 113 pagina’s en nu voor 2021 beslaat het 74 pagina’s. Wij hebben geconstateerd dat er nu een goed leesbaar stuk is gepresenteerd. En ook nu nog omvat het naar onze mening alle relevante informatie.

Dank aan allen die hebben meegewerkt om dit resultaat, in financiële zin en zoals het is gepresenteerd, te bereiken.

Wij adviseren het Algemeen Bestuur om de jaarstukken 2021 vast te stellen.

En vervolgens namens de SGP-fractie

2021 was een jaar waarin we opnieuw volop te maken gehad hebben met corona. Mede als gevolg daarvan hebben projecten vertraging opgelopen. Leveringsproblemen, tekorten aan personeel, we horen het overal rondom ons. Onder andere daardoor zijn de lasten in werkelijkheid € 5,2 miljoen lager dan begroot. Minstens zo verrassend vinden wij dat de baten € 3,5 miljoen, waarvan € 1,5 miljoen belastingen, hoger zijn dan begroot.

Begroot was om € 5 miljoen te onttrekken aan de egalisatiereserves om de tariefstijgingen te matigen. Met de werkelijke uitkomsten kunnen we bijna € 3,6 miljoen toevoegen aan genoemde reserves.

Ondanks alle handicaps is nog een groot aantal projecten gerealiseerd. Dank aan allen die zich daarvoor hebben ingezet.

Wij rekenen erop dat het Dagelijks Bestuur dit jaar aan de slag gaat met de opmerkingen en aandachtspunten die de accountant gemaakt heeft in zijn verslag. Wij zijn zeker tevreden met het geringe aantal gemaakte opmerkingen. Waar mogelijk moet geprobeerd worden om ook die zoveel mogelijk weg te werken.

Wij kunnen instemmen met de voorgestelde besluiten bij dit agendapunt.