27 juni 2025

Jaarstukken 2024

Op 24 juni 2025 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de jaarstukken 2024 vastgesteld. De jaarrekening 2024 laat een positief exploitatiesaldo zien van € 11,383 miljoen. Dat is echter inclusief de begrote onttrekking van € 8,136 miljoen aan de egalisatiereserves. Anders was de verwachting bij de begrotingsbehandeling 2024 in november 2023 dat de tarieven voor 2024 veel te fors stijgen. Als we het vertalen zoals de meesten het zouden doen (dus zonder rekening te houden met de onttrekking aan de egalisatiereserves), is over 2024 een positief resultaat behaald van € 3,25 miljoen. Uitkomst jaarrekening 2023, ook zonder onttrekking aan reserves, was een klein tekort van € 391.000.
Onder andere lagere kapitaallasten door minder of later opgeleverde projecten, minder rentelasten, lagere kosten van goederen en diensten van derden en anderzijds hogere belastingopbrengsten en meer dividenden, hebben geleid tot aanzienlijke afwijkingen ten opzichte van de begroting 2024.

Allereerst hebben wij als voorzitter van de Auditcommissie een korte toelichting gegeven

Op 12 juni hebben we als Auditcommissie met de accountant het accountantsverslag en de jaarstukken 2024 besproken.
De Auditcommissie is er content mee dat opnieuw een goedkeurende verklaring is afgegeven. Zij wil de waardering en felicitatie daarvoor ook hier uitbrengen aan allen binnen de organisatie die zich ervoor hebben ingezet om dat te bereiken.

Wij hebben met de accountant vooral gesproken over onderdeel 2.2, de waarnemingen van de accountant. De aandachtspunten die daar genoemd zijn, hebben volgens ons ook volop aandacht binnen ons waterschap. Er wordt met grote inzet geprobeerd daar verdere stappen in te zetten. Ook hebben we vanuit de organisatie gemerkt dat erop ingezet wordt om met tussentijdse rapportages meer grip te krijgen op kleinere afwijkingen tussen begroting en jaarrekening.
We hebben verder gehoord dat sommige zaken wel gewenst zijn, maar dat in enkele gevallen de systemen nog niet helemaal of slechts moeizaam de gewenste informatie kunnen verstrekken.

Op te merken valt verder nog dat 2024 het laatste jaar is geweest dat de accountant een oordeel gaf over de rechtmatigheidsverantwoording. Door gewijzigde wetgeving moet het Dagelijks Bestuur vanaf 2025 de rechtmatigheidsverantwoording zelf opstellen. De accountant geeft dan nog alleen een oordeel over de getrouwheid van deze rechtmatigheidsverantwoording. Ook dat vergde en vergt een stuk inspanning van de organisatie. Tot nu toe zijn wij daar goed van op de hoogte gehouden en hebben er vertrouwen in dat dit gaat lukken.

Wij adviseren het Algemeen Bestuur om de jaarstukken 2024 vast te stellen.


En hieronder onze bijdrage later in de vergadering namens de SGP-fractie

Voorzitter, allereerst ook als fractie onze dank voor de duidelijke stukken om dit agendapunt te behandelen.

Ik herhaal een zin die bijna gelijk is gebruikt in mijn bijdrage aan de jaarrekening 2023, alleen nu met het jaartal 2024. We hebben in november 2023 een begroting 2024 vastgesteld met een tekort van ruim € 8,1 miljoen. De eerste bestuursrapportage 2024 had nog ‘slechts’ € 3 miljoen tekort (dus € 5,1 miljoen minder), de tweede bestuursrapportage 2024 had nog ‘maar’ een tekort van € 410.000. En dan als uitkomst van de jaarrekening 2024 € 3,25 miljoen positief.

Hoewel de SGP uiteraard liever heeft dat het wat minder tekort laat zien dan begroot, worden de verschillen structureel toch wel vrij fors. Belastingtarieven zijn dan ook te hoog vastgesteld, moet de conclusie zijn. (Ik loop inmiddels ruim 30 jaar mee als gemeenteraadslid en/of AB lid, maar het schijnt zo’n beetje ingebakken te zijn, dat somber begroten de richtlijn moet zijn).
Natuurlijk zijn er verschillende oorzaken aan te wijzen, dat bagatelliseren wij zeker niet. Die oorzaken kennen we maar al te goed. Toch is het goed dat we vernemen dat de organisatie volop bezig is om meer grip te krijgen op de voorspelbaarheid van de cijfers.

2024 is dan ook opnieuw een uitdagend jaar geweest. Hoewel we weten dat het lastig is, roepen wij toch op het aantal projecten dat gerealiseerd kan worden in een begrotingsjaar zo goed mogelijk te schatten. Nu wijken bijvoorbeeld de kapitaallasten fors af door latere realisatie (dus latere start afschrijving). Anderzijds zijn de belastingopbrengsten bijna € 2,1 miljoen meer dan begroot. Daar hebben we bij de behandeling van de begrotingsbrief 2026 nog wat uitgebreider bij stil gestaan.

Toch doet het ons deugd dat ondanks schaarste aan personeel, benodigde materialen en diensten van derden, gelukt is om nog zoveel maatregelen te realiseren.
Het is een open deur, maar wij blijven ertoe oproepen om te proberen zoveel mogelijk eigen personeel te kunnen gebruiken in plaats van de veel duurdere inhuur van derden.

In een technische vraag hebben wij geïnformeerd waarom het in Drenthe bij diverse partners aan urgentie ontbreekt om exoten te bestrijden. Geantwoord is dat, samen met de andere waterschappen die ook actief zijn in een deel van de provincie Drenthe, een bestuurlijke brief is verzonden naar deze provincie. Er wordt gewacht op een reactie en binnenkort zal bepaald worden welke vervolgstap gewenst en noodzakelijk is.

Wij gaan akkoord met de beslispunten 1 t/m 4, 6 en 7.
Met onttrekken van gelden uit de egalisatiereserves, punt 5, houden wij moeite. Dat hebben wij meerdere keren aangegeven. Wij zijn van mening dat de egalisatiereserves principieel beschikbaar moeten blijven voor matiging tarieven. Omdat wij tot nu toe weinig bijval krijgen voor onze gedachte, laten wij het, net als vorig jaar, wat dit onderdeel betreft bij deze stemverklaring.


Jan Visscher