1 juli 2011

Jaarverslaggeving 2010

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 30 juni jl. hebben wij het jaarverslag 2010 vastgesteld. De negatieve exploitatiesaldi zijn ten laste van de reserves gebracht. Ook dit jaar zijn de werkelijke cijfers aanzienlijk minder negatief dan begroot, vooral door latere uitvoering van projecten.

Jaarverslag 2010

Blz. 13 onder aangepaste maatregel staat aan het slot de volgende zin: "Verder worden in 2010 de saneringen van het Zwartewater en de Buitengracht in Deventer zo mogelijk nog opgestart." Het gaat toch om het jaarverslag van 2010 en daarin past dan toch zo'n zin niet meer? Dan schrijf je toch dat het wel of niet is gestart in 2010.

Op pag. 17 wordt een toelichting gegeven op de belangrijkste afwijkingen in programma 1 (Watersysteembeheer). Goed om te lezen, dat er besparingen mogelijk zijn door een pragmatische aanpak. Ook dat er besparingen gerealiseerd zijn door efficiënter te werken. Alleen jammer, dat daarvoor eerst een financiële en economische crisis moest komen. Het moet bij ons allemaal goed tussen de oren zitten, dat wij werken met gemeenschapsgelden en dat wij daar zeer behoedzaam en effectief mee om moeten gaan.

Op pag. 22 lezen wij van hogere inhuur en hogere advieskosten o.a. voor de Bypass. Wat voor kosten maken wij daar zo al? Afgelopen week lazen wij op de site van RTV Oost dat er in de Tweede Kamer momenteel maar twee partijen onvoorwaardelijk achter het Bypass project staan, te weten CDA en CU. Gelet daarop, zouden wij willen oproepen om uiterst terughoudend te zijn met het maken van kosten voor de Bypass.

In het midden op pag. 27 lezen wij wat over aanbesteding van communicatie, arbo, maar ook technische detachering en schoonmaak. Die laatste samen met Regge en Dinkel. Worden voor die andere zaken ook gezamenlijke aanbestedingstrajecten uitgezet? Wij vernemen namelijk nog wel eens, dat gezamenlijke inkoop van dit soort zaken meer dan eens leidt tot flinke besparingen.

Op pag. 29 lezen wij van de belangrijkste afwijkingen in programma 4 (Maatschappij en Organisatie). Door een onjuiste wijze van begroten van kosten is er een overschrijding voor relatiemanagement van € 90.000. Wat moeten wij ons daarbij voorstellen?

Er zijn hogere kosten gemaakt voor inhuur bestuurlijke en juridische zaken en ook voor externe communicatie van resp. € 32.900 en € 23.200. Wat zijn daar de oorzaken van? Zet er dat in het vervolg gewoon bij als een korte verklaring. Het jaarverslag en jaarrekening zijn toch bedoeld als verantwoordings- en controlemiddel?

Het resultaat van zuiveringsbeheer valt dit jaar tegen. Geschreven wordt dat dit vooral eenmalige/incidentele posten betreffen. Al eerder hebben wij aangegeven het een slechte zaak te vinden, dat men de vorderingen zo slecht volgt, waardoor er nu zoveel afgeboekt moet worden uit voorgaande jaren. Hebt u de indruk dat Lococensus, na de overname van (oninbare) vorderingen van Vitens beter grip heeft op de kwaliteit van de vorderingen?

Ik kan mij herinneren, dat er in dit AB een aantal kritische noten gekraakt zijn, toen dit bij ons bekend geworden is. Is hierover nog uitvoerig gesproken met Vitens? Dat de inning zo slap verricht werd, verdient namelijk geen schoonheidsprijs.

Wanneer de resultaten bij zuiveringsbeheer structureel onder druk komen te staan, zal een lichte verhoging van de tarieven helaas bij dit onderdeel toch overwogen moeten worden als ook andere besparingen niet mogelijk zouden zijn.

Bij watersysteembeheer is het resultaat een stuk minder negatief dan begroot, vooral door lagere kosten. Het hoeft dus niet verkeerd te zijn om wat rustiger aan te doen met de uitvoering van allerlei plannen. Wanneer wij er dan niet van beticht worden dat wij onze verplichtingen niet nakomen, zouden wij nadrukkelijk willen kijken naar temporisering van allerlei grote plannen. Dat geeft, zoals ook nu blijkt, een forse verbetering van de resultaten.

Op blz. 50 is te lezen dat er niet is afgelost door particulieren op aan hen verstrekte leningen in verband met afgestoten gronden. Is er geen aflossingsschema overeengekomen?

Accountantsverslag

Ook de accountant wijst nadrukkelijk op de aanzienlijk gestegen onderdekking van de weerstandscapaciteit van 2,3 miljoen euro naar 4,2 miljoen euro.

Het blijft noodzakelijk om een negatief saldo binnen een redelijke termijn om te buigen naar een positief bedrag als weerstandscapaciteit/reserve.

Wij vertrouwen erop, dat dit ook het streven is van het Dagelijks Bestuur (DB).

Het heeft ons wel bevreemd, dat de accountant moest constateren dat de vorige dijkgraaf nog beschikkingsbevoegd was bij de ING. Zorg er alstublieft voor dat dit soort zaken niet gaat gebeuren met de nieuwe secretaris-directeur. (zie blz. 9)

Hoe gaat het DB om met de opmerking over de geconstateerde onvoldoende functiescheidingen in het elektronische factuurverwerkingssysteem? (zie blz. 11)

Jaarverslag bedrijfsvoering 2010

Goed leesbaar stuk met veel (achtergrond)informatie.

Wij gaan akkoord met de voorstellen onder de punten 1 tot en met 3.