12 september 2015

Kostentoedeling fusiewaterschap GSWR

Op 8 september jl. hebben de Algemene Besturen van zowel Waterschap Groot Salland (WGS) als Waterschap Reest en Wieden vergaderd over de kostentoedeling voor het jaar 2016 van het fusiewaterschap. Dit fusiewaterschap heeft tot de officiële start (01-01-2016) nog de werknaam Groot Salland Reest en Wieden (GSWR). De kosten moeten zo goed mogelijk toegerekend worden aan de categorie (inwoners/ingezetenen, gebouwd, ongebouwd/landbouw en natuur) waarvoor deze kosten worden gemaakt.. Wanneer dat gedaan is, kunnen de tarieven voor 2016 vastgesteld worden.

Dit is een agendapunt dat van groot belang is om de tarieven voor 2016 van het nieuw waterschap te kunnen vaststellen. Tegelijkertijd beseffen wij dat het op dit moment nog onmogelijk is om een goede kostenverdeling te maken die gebaseerd is op de werkelijke kosten van de gefuseerde waterschappen.
Er wordt nu voortgeborduurd op de in elkaar geschoven begrotingen van Groot Salland en Reest en Wieden. Daar valt niet aan te ontkomen.

Maar het blijft wel zaak om zo snel mogelijk, nadat een reële begroting opgesteld kan worden, ook een definitieve kostentoedeling te maken voor het nieuwe Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD).

Met dit voorstel worden een aantal punten overgenomen uit de kostentoedeling van WGS (lager tarief voor buitendijks) en WRW (toeslag verharde openbare wegen). Wat laatstgenoemde toeslag betreft, Groot Salland was het laatste waterschap in Nederland dat dit nog niet toepaste. Voor de tarieven wordt helaas wel de gemakkelijkste weg gekozen. Voor inwoners wordt namelijk het hogere tarief van Reest en Wieden het uitgangspunt en voor ongebouwd/landbouw het hogere tarief van Groot Salland. Jammer dat desondanks de tarieven voor sommige categorieën nog stijgen en volgens de SGP soms zelfs eigenlijk te veel. Fusie zou tot lagere tarieven moeten leiden over de hele linie.

Afgezien van extra lasten vanuit werken, die ons door het Rijk of Europa worden opgelegd, zal dit toch dé opdracht aan het toekomstige bestuur moeten zijn, beheersing van de tarieven. Begrip is er dat nu nog niet alles gezegd kan worden over waar besparingen haalbaar zijn. Maar draagvlak voor de fusie is weg als de tarieven direct al de lucht in gaan.

Zo gauw als het mogelijk is, moet dus in beeld gebracht worden wat de totale kosten per categorie zijn. En helaas is het niet ondenkbaar dat de tarieven voor inwoners ook niet echt naar beneden zullen gaan. Want wij, maar ook onze inwoners, moeten zich realiseren dat een waterschap steeds meer kosten moet maken voor de burger. Meer natuur bijvoorbeeld, kan soms wel mooi zijn, maar het wordt vooral voor de inwoners aangelegd. Helaas hangt er vaak wel een fors kostenplaatje aan als je die natuur netjes wilt houden.

Door de uitspraak van de Hoge Raad op 7 november 2014 moet veel meer landbouwgrond als natuur aangemerkt worden. Dat betekent dus een aanzienlijk lager tarief voor de gronden die ook nu als natuur aangeslagen moeten worden. Tegelijkertijd worden dan vooral aan de landbouwgrond veel hogere tarieven gekoppeld. Wij vinden dat daar eens goed naar gekeken moet worden. De gevolgen van die uitspraak mogen niet (bijna) eenzijdig neergelegd worden bij de landbouwgrond. Daarom dienen de fracties van Ongebouwd, Sallandse Gemeentebelangen, VVD en SGP een motie in die aandacht vraagt voor deze problematiek van dit en het toekomstig bestuur van ons waterschap.
Deze motie is aangenomen bij WGS. Bij WRW is een motie met soortgelijke strekking aangenomen.

Recent hebben wij aangegeven dat het voor de SGP heel belangrijk is bij het opstellen van een bestuursakkoord en vorming van een Dagelijks Bestuur voor het fusiewaterschap dat dit waterschap zich vooral richt op haar kerntaken. Laten wij die taken vooral goed uitvoeren. Dat kost al veel geld. Allerlei taken erbij pakken werkt alleen maar kostenverhogend. Dat is niet de weg die de SGP wil bewandelen.