25 april 2016

Kostentoedeling Watersysteembeheer 2017

Op 19 april jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) besloten om de kostentoedeling Watersysteembeheer, zoals die is vastgesteld voor 2016, ook nog te hanteren voor 2017. Eerder was besloten om in 2016 een fundamentele discussie te gaan voeren hoe wij hiermee na de fusie willen omgaan. Landelijk is echter inmiddels een commissie bezig om te bekijken welke aanpassingen daarin gewenst en/of noodzakelijk zijn. Besloten is nu om op de uitkomsten daarvan te wachten.

In de aanloop naar de fusie van ons nieuwe waterschap is besloten om de kostentoedeling voor het eerste jaar 2016 nagenoeg niet aan te passen. Het ingezetenenpercentage is gehandhaafd op 35%, lagere tarieven voor buitendijks (25% van normaal zoals bij Groot Salland gebruikelijk was) en 100% verhoging van de prijs per ha voor infrastructuur (wegen enz. zoals bij Reest en Wieden al gedaan werd).

De bedoeling was om in 2016 een fundamentele discussie te voeren om te komen tot een nieuwe kostentoedeling vanaf 2017. Echter is landelijk (door de Unie van Waterschappen -UvW-)  inmiddels een Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) ingesteld die moet kijken naar een verbetering van het belastingstelsel voor waterschappen. Dat zou kunnen betekenen dat wij in 2017 een nieuwe kostentoedeling invoeren, maar dat de CAB komt met voorstellen die verplicht moeten, of vrijwillig mogen worden doorgevoerd.

Daarom kan de SGP er volmondig mee instemmen om de voorstellen van de CAB af te wachten voordat wij tot actualisering van de kostentoedeling Watersysteembeheer overgaan.

N.B. Om te komen tot een zo eerlijk mogelijke kostentoedelingsverordening wordt duidelijk in beeld gebracht waar, en voor welk bedrag, kostenveroorzaking toegerekend moet worden aan de verschillende categorieën (ingezetenen, gebouwd -woningen en bedrijfspanden-, en ongebouwd -[landbouw]gronden-).