23 oktober 2019

Krediet vervanging financieel systeem

Op 22 oktober 2019 is het Algemeen Bestuur (AB) akkoord gegaan met vervanging van het financieel systeem. Het daarvoor benodigde krediet was in de meerjarenraming opgenomen voor € 400.000. Nu wordt geschat dat we hiervoor € 1.500.000 nodig hebben. Dat veel hogere krediet roept bij de SGP grote vragen op. Hoe komen dergelijke oorspronkelijke ramingen toch tot stand? Kunnen wij wel enig vertrouwen stellen in de meerjarenramingen?

Omdat een goed financieel systeem onmisbaar is, hebben wij helaas niet anders dan met grote moeite kunnen instemmen met het beschikbaar stellen van het gevraagde krediet. Een motie van de fracties Gemeentebelangen Drenthe Overijssel, 50Plus en SGP om de daaruit voortvloeiende extra jaarlijkse kosten voor de helft binnen de begroting 2020 te zoeken, kreeg helaas van geen enkele andere fractie steun.

De SGP-fractie is zeer onaangenaam verrast door dit voorstel. Hoe is zoiets toch mogelijk in een professionele organisatie als wij willen zijn?

In het stuk lezen wij dat bij de fusie bewust gekozen is om verder te gaan met het financieel systeem van Reest en Wieden. De bedoeling was om dan na enkele jaren te beoordelen of het systeem voldoet voor ons. Je mag verwachten dat dit in 2016 vastgelegd is en dat het contract toen ook beoordeeld is. Het is daarom voor ons onbegrijpelijk dat pas in april 2019 onderkend is dat het huidige contract afloopt eind 2020 en niet rechtmatig verlengd kan worden.

Dat vereist nadere toelichting . Dit soort zaken komt op ons toch helaas weer over dat we de organisatie niet onder controle hebben. We hebben de indruk dat er ook heel veel personeelsverloop is. Kan daardoor bijvoorbeeld ook teveel in het hoofd gezeten hebben dat mét de medewerkers is verdwenen?

We hebben de voorgaande maanden een aantal kredieten moeten verhogen omdat cijfers niet geactualiseerd waren. Toen is volgens ons geantwoord dat alle kredieten waren nagelopen en er geen verassingen meer zouden komen. Maar helaas hebben we hier te maken met toch wel een zéér grote, onaangename verrassing. Bijna is een viervoudig krediet nodig ten opzichte van de oorspronkelijk geraamde € 400.000. Je vraagt je soms weer af of we geraamde kredieten wel serieus kunnen nemen. Hier kan niet de markt als grote/grootste boosdoener worden aangemerkt.

Wij hebben een financieel systeem nodig. We hebben een Dagelijks Bestuurslid in ons midden die bij dit soort voorstellen zei dat we niet anders kunnen dan graag of ja graag. Maar dat is mij te gemakkelijk.

Wij zullen wel verder moeten en instemmen, want zonder vastlegging kunnen we helemaal geen verantwoording van het financieel beleid meer verwachten.

Enkele fracties hebben nog een paar technische vragen gesteld. Goed om de antwoorden daarop te kunnen lezen, maar helaas word je daar ook niet vrolijker van.
In het budget zitten o.a. 3 fte voor € 440.000. Dat zijn in onze ogen wel hele dure krachten. Kan dat echt niet een stuk zuiniger?

Er is een motie opgesteld die wij mede ondertekend hebben. Wij zijn van mening dat het niet kan om dit zo weer op de belastingplichtigen af te wentelen. Dat is ons te gemakkelijk. Wij roepen het DB op om minimaal de helft van het gevraagde extra krediet te zoeken binnen de begroting 2020.