20 januari 2023

Kredietaanvraag planuitwerkingsfase IJsselwerken Zwolle-Olst

Op 13 december 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB)  unaniem ingestemd met de kredietaanvraag voor de planuitwerking van de IJsselwerken Zwolle-Olst. Een traject waar al veel over gesproken en besloten is, komt hiermee weer een stap dichter bij uitvoering. De totale kosten worden geraamd op ruim € 61,2 miljoen, waarvan € 1,75 miljoen voor een meekoppelkans door derden gefinancierd wordt. Van het totaal bedrag wordt nu een krediet gevraagd van € 26,9 miljoen omdat eerder reeds € 34,4 miljoen als voorschotten is verstrekt.

Een fors project met daardoor ook een flinke voorgeschiedenis. Meerdere keren is er over gesproken in ons AB. In september 2019 is het voorkeursalternatief hiervan vastgesteld. We lezen nu dat een meekoppelkans (Paddenpol) ook meegenomen wordt die door derden gesubsidieerd wordt. Afspraak bij meekoppelkansen is dat die geheel voor rekening komt van de partijen die daar om gevraagd hebben.
We nemen aan dat dit ook nu het geval is, maar lezen het niet expliciet.

1. Is die genoemde € 1.756.536 het gehele bedrag voor realisering van die meekoppelkans?
  2. En hoe zit het met eventueel onderhoud van/aan die meekoppelkans? Dat zal toch ook voor rekening van de belanghebbenden van die meekoppelkans moeten komen?

In het stuk voor de AB vergadering van 12 september 2019 stond bij draagvlak dijkverlegging Paddenpol dat daar weerstand tegen bestond bij een agrariër en LTO. Is die weerstand nu verdwenen?

Om te komen tot dit voorstel is een lang traject geweest met stevige onderhandelingen.

Met het nu voorliggend voorstel met bijbehorende besluiten kan de SGP instemmen.