1 maart 2019

Kredietaanvraag zonnepanelen op RWZI locaties

Op 28 februari 2019 heeft het Algemeen Bestuur (AB)  ingestemd met aanschaf en plaatsing van zonnepanelen op acht locaties van rioolwaterzuiveringen. Daarvoor is een krediet beschikbaar gesteld van € 3.800.000.
Verder is toen een krediet van € 250.000 goedgekeurd voor de voorbereiding van aanschaf en plaatsing op een volgende groep potentiële locaties.

Voor intensivering en implementatie van het energiebeleid werd ook gevraagd om de formatie uit te breiden met 1 fte. Daar heeft de meerderheid van het AB niet mee ingestemd. Er is aangedrongen om te komen met een betere onderbouwing van de noodzaak daartoe.

Op zich is de SGP heel wat enthousiaster over zonne-energie dan windturbines.

Wij hebben gelezen van de mogelijk wat lagere SDE subsidie, maar aan de andere kant ook wellicht besparing op aanschaf doordat panelen goedkoper zijn geworden.

Waar wij echter niet vrolijk van worden is, dat bij heel veel voorstellen momenteel extra personeel wordt gevraag. Hier ook weer 1 fte. Ook na beantwoording van schriftelijke vragen van andere fracties, is het ons nog niet echt duidelijk. Eenmalig benodigde extra inzet voor aanschaf kunnen we ons wat bij voorstellen, maar structureel?
Dat lijkt de SGP nogal voorbarig en nog onvoldoende onderbouwd.
Een administratieve kracht voor 0,5 fte en zelfs een manager voor 0,5 fte. Onbegrijpelijk en vooralsnog niet akkoord.

Vandaag (28-02-19) nog een twitterbericht ontvangen dat grote oppervlakten zonnepanelen slecht zijn voor een gespreide opname van regenwater door de grond. Er zou daardoor zelfs een forse uitbreiding van extra waterbergingsruimte nodig zijn. Is het Dagelijks Bestuur daar iets van bekend? Is dat een onderwerp dat landelijk besproken en onder ogen gezien wordt?