19 april 2018

Kredietverhoging gemalen Oldenhave en Nijensleek

Op 17 april 2018 heeft het Dagelijks Bestuur (DB) aan het Algemeen Bestuur (AB) voorgesteld om het krediet voor renovatie van vier gemalen nog weer te verhogen, nu met € 359.000. Aanbesteding was hoger uitgevallen, maar wat erger is, er was verzuimd om de raming aan te passen aan de nieuwe wijze van budgetteren. Voormalig Reest en Wieden nam in kredietaanvragen geen ontwerpkosten, interne uren en risicoreserveringen op. Groot Salland deed dit wel en ook het gefuseerde waterschap volgt die werkwijze. Hier was nog gewerkt met een raming uit 2015.

Voorzitter, iedere keer horen we dat de organisatie vrij goed op orde is. En dat idee hebben wij ook wel, maar zo nu en dan wordt dit toch echt weer op de proef gesteld. Zo ook met dit voorstel.

Dat de markt is aangetrokken, is algemeen bekend. Dat daardoor prijzen zijn gestegen ook. Maar wanneer we o.a. voor deze gemalen in februari jl. nog een verhoogd krediet beschikbaar gesteld hebben en nu blijkt dat dit op onjuiste cijfers is gebaseerd, is dat onacceptabel.

De slotzin op pag. 3 vinden wij heel mager. Welke leerpunten levert dit op, welke consequenties worden hieraan verbonden?

Maar waar wij al meer aandacht voor gevraagd hebben, verplaats u in de stukken aan ons in onze rol als Algemeen Bestuurslid. In dit geval hadden wij dan willen lezen of er nog meer oude kredieten op de plank liggen met dezelfde methodiek. En ook hoe ingespeeld wordt op de prijsstijgingen in de markt, maar dat laatste is meer een punt van aandacht waar niet in het openbaar op gereageerd hoeft te worden.

De opmerking over methodiek van budgetteren had zonder meer beantwoord moeten zijn. U had moeten invoelen dat dit wezenlijke informatie voor ons is.

Nu de stekker eruit halen, is geen optie, maar instemmen gebeurt niet van harte.