13 september 2019

Kredietverhoging rioolgemalen 2019

Op 12 september 2019 is het Algemeen Bestuur (AB) akkoord gegaan met het handhaven van aantal te renoveren gemalen (10 stuks) in 2019.
Daarnaast is het door diverse oorzaken noodzakelijk gebleken het beschikbare krediet te verhogen van € 725.000 tot € 1.110.000.
Bij de oorzaken daarvan heeft de SGP wel een aantal kritische kanttekeningen geplaatst.

Nu hebben we een voorstel met helaas ook weer een fors hoger benodigd krediet. Een kostenstijging van 53% valt niet volledig te verklaren door de marktontwikkelingen. Het Dagelijks Bestuur (DB) geeft dat ook ruiterlijk toe in de toelichting op dit voorstel.

De ramingen zijn gewoon te laag geweest. De gemalen zijn gemiddeld groter dan waarop de kengetallen zijn gebaseerd. Dat vinden wij een slecht argument. We mogen toch verwachten dat we het hier hebben over dezelfde gemalen als in het oorspronkelijke voorstel? Dan wisten we toen de omvang toch ook?

Krijgen we nog meer voorstellen waar dan toch wellicht wat te gemakkelijk gedacht wordt over het aan te vragen krediet?

En ook de opmerking dat er meer deelinstallaties gerenoveerd moeten worden dan oorspronkelijk geraamd, bevalt ons niet zo goed. De voorstellen die we ontvangen dienen een zo getrouw mogelijk beeld van de werkelijkheid te geven. Daar kunnen we helaas dus niet volledig op vertrouwen. Wij vinden het wat te goedkoop om als argument assetmanagement op te voeren. Dat kan voor het totaalbeeld wel een nauwkeuriger inzicht geven, maar voor werken die opgevoerd worden voor kredietaanvragen moeten wij er naar onze mening toch op kunnen vertrouwen dat de noodzakelijke werkzaamheden goed in beeld gebracht zijn.

Omdat er de komende jaren nog veel meer rioolgemalen onder handen genomen moeten worden, lost een geringer aantal dan de 10 rioolgemalen uit het oorspronkelijke voorstel niets op.
Daarom gaan wij, met enige tegenzin, toch akkoord met verhoging van het krediet van € 725.000 naar € 1.110.000.