26 november 2010

Meerjarenbegroting 2011-2015

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 25 november 2010 is de meerjarenbegroting 2011-2015 vastgesteld. Er is op dit moment heel veel onzeker. Daarom moeten wij uiterst voorzichtig omgaan met het uitvoeren van grote projecten.

De meerjarenbegroting is in onze ogen op dit moment met zoveel onzekerheden omgeven, dat wij een uiterst voorzichtig beleid dienen te voeren. Wij doen de dringende oproep bij alle projecten van enige omvang zich goed af te vragen of uitstel mogelijk is, zo niet kan het plan soberder uitgevoerd worden zonder grote concessie te doen aan de kwaliteit.

Zoals op verschillende plaatsen ook is aangegeven, dienen wij ook rekening te houden met teruglopende subsidies.

Bij de grote projecten in programma 2 (Waterkeringsbeheer) wordt o.a. de bypass Kampen genoemd met een PM als bedrag. Wat ons betreft, houdt Waterschap Groot Salland (WGS) zich verre van deelname aan dit project. In onze ogen heeft dit weinig te maken met veiligheid, maar meer met een prestigieus plan van de Gemeente Kampen.

Onder het programma 4 (Maatschappij en Organisatie) worden diverse punten aan de orde gesteld. Wij zijn van mening, dat wij met diverse daar genoemde punten op dit moment terughoudendheid in acht moeten nemen. Dat geldt zowel allerlei vormen van communicatie, de rekenkamer (hiervoor ook al genoemd), certificering maar ook het buitenlandbeleid. Laten wij niet te hard van stapel lopen met een doorgroei naar 3 fte. Wij kunnen daarmee nog zo'n aantrekkelijke werkgever worden, maar het moet allemaal betaald worden. En wat zijn de bijkomende kosten wel niet naast de loonkosten?